Ταινίες - ορόσημα του ελληνικού κινηματογράφου από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Μαγική Πόλη
22.04.2020
Ταινίες - ορόσημα του ελληνικού κινηματογράφου από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος

Το ταξίδι στην ιστορία του ελληνικού σινεμά συνεχίζεται 

Oι προβολές του δεύτερου κύκλου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος ολοκληρώνονται με την ταινία Μαγική Πόλη (1954) του Νίκου Κούνδουρου ως τις 20:00 στις 14/5 (για να τη δείτε πατήστε στο link και θα τη βρείτε στο κάτω μέρος της σελίδας της Ταινιοθήκης). Ελληνικός νεορεαλισμός στο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Κούνδουρου.

Ακολουθούν πληροφορίες για το έργο από τη σελίδα της Ταινιοθήκης, όπως και η αρχική ανακοίνωση με το πρόγραμμα των προβολών:

"Ο Νίκος Κούνδουρος ενθουσιασμένος από το σενάριο της Μαργαρίτας Λυμπεράκη, γυρίζει τη Μαγική πόλη. Από τη μια μεριά, η προσφυγική φτωχογειτονιά με τα τσακισμένα όνειρα του μικρασιατικού ελληνισμού, που δεν τολμούν να ξεμυτίσουν πέρα από τις γλάστρες με το βασιλικό και τις υφαντές μπάντες στους τοίχους των παραπηγμάτων, οι άνθρωποί της που μάχονται για το καθημερινό. Και, από την απέναντι μεριά, όχι οι πλούσιοι αλλά ένα υποκατάστατό τους, ένας φτηνός αντικατοπτρισμός μιας προκατασκευασμένης, σύμφωνα με τα πρότυπα των φτηνών αμερικάνικων φιλμ, ευτυχίας: η μαγική πόλη. Η μικρογραφία της –ένα υπόγειο σφαιριστήριο της Ομόνοιας- είναι το κέντρο των λαθρεμπόρων. Ο στόχος της φιλοδοξίας των νεαρών της φτωχογειτονιάς είναι οι εύκολες γυναίκες, το εύκολο κέρδος κι η εύκολη μετάβαση από τη γη στον ουρανό με τα ψεύτικα αστέρια. Δίπλα σε όλα αυτά υπάρχει η αγάπη για τους ανθρώπους του οικείου περιβάλλοντος και μια τιμιότητα. Αυτό το τελευταίο στοιχείο είναι τελικά το βασικό χαρακτηριστικό του Κούνδουρου ως σκηνοθέτη. Μια ευθύτητα, μια τιμιότητα, ένα απότολμο είδος λεβεντιάς, που για τον σκηνοθέτη γίνεται πηγή ανησυχίας, ενώ κατά κάποιο τρόπο καθησυχάζει και τον θεατή. […] Παντού όπου προβλήθηκε, άφησε ενθουσιώδη εντύπωση γιατί στην ανάδειξη του κλίματος της εποχής, δηλαδή του νεορεαλιστικού κλίματος, έδινε μια ελληνική απόκλιση, που η αυθεντικότητά της αποτελούσε και το μεγαλύτερό της θέλγητρο. […] Πρώτα απ' όλα την επιλογή των χώρων: οι συνοικίες Δουργούτη και Καισαριανή, η Ομόνοια με την ξενόφερτη νυχτερινή ζωή της, κι ανάμεσά τους η θέα της θάλασσας -όνειρο άπιαστο- από τη γειτονιά της Καστέλας. Στον διευθυντή φωτογραφίας Κώστα Θεοδωρίδη ο Κούνδουρος βρίσκει τον επαγγελματία που θα δώσει μορφή στις δικές του νεοελληνικές εσωτερικές εικόνες. Η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι τονίζει τον προσφυγικό καημό όλων αυτών των ανθρώπων που νοσταλγούν τη χαμένη αλλοτινή ευτυχία." - Αγλαΐα Μητροπούλου

Αποσπάσματα από την επίσημη ανακοίνωση στον ιστότοπο της Ταινιοθήκης:

"Μετά την ολοκλήρωση του αφιερώματος στον βωβό και τον πρώιμο ομιλούντα κινηματογράφο, με ταινίες που η Ταινιοθήκη της Ελλάδος έχει αποκαταστήσει και ψηφιοποιήσει, σειρά παίρνουν ταινίες-ορόσημα στο μεταπολεμικό ελληνικό σινεμά, που απλώνονται από τη δεκαετία του ’40 και φτάνουν μέχρι τα χρόνια της δικτατορίας, τη μεταπολίτευση, και τα τέλη του ’80.

Πρόκειται  για ορισμένες  σπάνιες ταινίες από τη συλλογή της Ταινιοθήκης, που δεν έχουν συχνά προβληθεί αλλά και άλλες που, αν και αρκετά προβεβλημένες, δεν παύουν να αποτελούν σημαντικούς σταθμούς στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

Η επιλογή των ταινιών δίνει αντιπροσωπευτικά δείγματα της περιόδου της ανάπτυξης των ελληνικών στούντιο (Ανζερβός, Φίνος Φιλμ) στην πρώτη μεταπολεμική περίοδο, την εμφάνιση μιας πρώτης γενιάς σκηνοθετών/δημιουργών με χαρακτηριστική περίπτωση τον Νίκο Κούνδουρο, την εμφάνιση της
πρώτης Ελληνίδας σκηνοθέτη που πήρε μέρος σε διεθνές Φεστιβάλ (Λίλα Κουρκουλάκου), του σπουδαίου  εκπροσώπου του ντοκιμαντέρ -που μαθήτεψε δίπλα στον Ανρί Λαγκλουά- Λάμπρου Λιαρόπολου. Από την περίοδο της δικτατορίας και τη μεταπολίτευση παρουσιάζουμε μια σημαντική ταινία του Γιώργου Σταμπουλόπουλου που είχε σημαντικά προβλήματα με τη λογοκρισία και διακρίθηκε σε ξένα Φεστιβάλ και από τη μεταπολίτευση τα δύο ντοκιμαντέρ του σημαντικού λογοτέχνη, σκηνοθέτη και μεγάλου υποστηρικτή της Ταινιοθήκης Κώστα Βρεττάκου.

Κάθε ταινία παραμένει διαθέσιμη για τρία 24ωρα, μέχρι να αντικατασταθεί από την επόμενη. Ακολουθεί το πρόγραμμα (ώρα έναρξης στις 20:00): 

23.04 - 26.04.2020ΑΝΝΑ ΡΟΔΙΤΗ, Γιάννης Φιλίππου, Μιχάλης Γαζιάδης, 1948

26.04 - 29.04.2020ΤΟ ΠΟΤΑΜΙΝίκος Κούνδουρος, 1959

29.04 - 02.05.2020:ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ, Γιώργος Σταμπουλόπουλος, 1967

02.05 - 05.05.2020Ο ΔΡΑΚΟΣ, Νίκος Κούνδουρος, 1956 /

                                ΓΡΑΜΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΣΑΡΛΕΡΟΥΑ, Λάμπρος Λιαρόπουλος, 1965

05.05 - 08.05.2020ΤΟ ΣΤΡΩΜΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣKώστας Βρεττάκος, 1980 / 

                                 Η ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΜΝΗΜΕΙΟΥ, Κώστας Βρεττάκος, 1987

08.05 - 11.05.2020ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΣΙΩΠΗΣ, Λίλα Κουρκουλάκου, 1958

11.05 - 14.05.2020ΜΑΓΙΚΗ ΠΟΛΗ, Νίκος Κούνδουρος, 1954

Με αυτό τον δεύτερο κύκλο ο θεατής  θα γνωρίσει καλύτερα το αρχείο της Ταινιοθήκης και την πολύπλευρη δράση της (διάσωση, αποκατάσταση, συντήρηση και προβολή ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου). Το ίδιο διάστημα, μέσω της ιστοσελίδας, οι θεατές θα μπορούν να μαθαίνουν περισσότερες λεπτομέρειες για τις ταινίες αυτές."

Παράλληλα, προβάλλεται η μικρού μήκους ταινία-περίπατος στην Αθήνα Η ΡΟΔΑ (1964) του Θόδωρου Αδαμόπουλου, η οποία θα είναι προσβάσιμη όλο τον μήνα. Οι περιπέτειες μιας ρόδας αυτοκινήτου, που τέθηκε απροσδόκητα εκτός μηχανής και άρχισε μια τρελή πορεία στην πόλη. 
 

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρoνομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.