XENOS / ΞΕΝΟΣ (μέχρι 16/5)

ΞΕΝΟΣ
18.04.2020
XENOS / ΞΕΝΟΣ (μέχρι 16/5)

Στο σαγηνευτικό σύμπαν του Akram Khan

Ο Akram Khan αντλεί έμπνευση από τους Ινδούς στρατιώτες που πολέμησαν στον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο για λογαριασμό της Βρετανικής Αυτοκρατορίας και έχασαν τη ζωή τους μακρυά από τον τόπο τους, παραμένοντας "ξένοι" για τη χώρα που θυσιάστηκαν. Η παράσταση αποκαλύπτει την ομορφιά και τον τρόμο της ανθρώπινης φύσης με το σώμα του πρωταγωνιστή - χορευτή να μετατρέπεται σε πολεμική μηχανή μέσα από το κλασικό ινδικό "κατάκ" και τον σύγχρονο χορό, φέρνοντας αντιμέτωπα το χθες με το σήμερα. Διαθέσιμη μέχρι τις 16/5.

Ακολουθούν πληροφορίες για την παράσταση από το Ίδρυμα Ωνάση:
"Έχοντας επιλέξει την ελληνική λέξη «ξένος» για το νέο του σόλο (“XENOS”), ο Άκραμ Καν και η παγκοσμίου κλάσης ομάδα συνεργατών του αντλούν υλικό από τα γεγονότα του 20ού αιώνα, φέρνοντας στην επιφάνεια τις εμπειρίες των αποικιακών στρατευμάτων στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Όπως γράφει ο ίδιος ο Άκραμ Καν: «Θα διερευνήσω συγκεκριμένα ερωτήματα με τα οποία έρχομαι καθημερινά αντιμέτωπος ολοένα και περισσότερο, σαν μια σκιά που με ακολουθεί διαρκώς, που με στοιχειώνει, που μου ψιθυρίζει… Χρειάζεται να αφηγούμαστε τις ιστορίες άλλων ανθρώπων, όταν αυτοί έχουν χαθεί; Ποιοι είναι οι “άλλοι” άνθρωποι; Μήπως τελικά τις ιστορίες για τα ανθρώπινα ταξίδια τις αφηγούμαστε, τις επαναφηγούμαστε και τις αφηγούμαστε ξανά και ξανά, ώστε να μάθουμε επιτέλους από τα λάθη μας; Ποιοι είμαστε “εμείς”, ένα σύνολο ή πολλά επιμέρους άτομα; Τι είναι αυτό που μας καθιστά ανθρώπους; Εξακολουθούμε να είμαστε άνθρωποι;»

Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, πάνω από 4 εκατομμύρια άντρες, που δεν ήταν λευκοί, υπηρέτησαν στους στρατούς της Ευρώπης και της Αμερικής. Περίπου 1,5 εκατομμύριο από αυτούς προέρχονταν από την Ινδία, ως επί το πλείστον χωρικοί-πολεμιστές από τη Βόρεια και Βορειοδυτική Ινδία, που πολέμησαν και πέθαναν στην Ευρώπη, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Οι ιστορίες αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι τέθηκαν στην υπηρεσία της Βρετανικής Αυτοκρατορίας, εκτοπισμένοι από τις πατρίδες και τις κουλτούρες τους, παρέμεναν μέχρι πρόσφατα στο σκοτάδι.

Το κινητικό λεξιλόγιο του Άκραμ Καν ισορροπεί μεταξύ του κλασικού «κατάκ» και του σύγχρονου χορού. Ο “XENOS” βρίσκεται στο όριο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, παρελθόντος και παρόντος, μυθολογίας και τεχνολογίας, εκεί όπου η ανθρωπότητα εξακολουθεί να βρίσκεται σε απορία και σύγχυση.

Για περισσότερο χορό Χορού Δρώμενα (η λίστα ανανεώνεται) 

Για το πρόγραμμα και τα βίντεο του Ιδρύματος Ωνάση πατήστε εδώ.

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρoνομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.