Θέατρο: Μαθήματα Πολέμου

ΜαθήματαΠολέμου
19.01.2019
Θέατρο: Μαθήματα Πολέμου

Η Ιστορία όπως θα έπρεπε να διδάσκεται

(Τα όσα ακολουθούν από τις παραστάσεις του Σεπτεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής και εν όψει της συνέχειας που έπεται τον Μάιο στα "Μαθήματα Πολέμου ΙΙ" με την προπώληση να έχει ήδη ξεκινήσει)

Όταν γυρνάς από το θέατρο έχοντας δει τα "Μαθήματα Πολέμου" και το πρώτο πράγμα που θέλεις να κάνεις είναι να διαβάσεις Θουκυδίδη και να μελετήσεις για τα όσα έμαθες και θυμήθηκες, συνειδητοποιείς τη δυναμική της συγκεκριμένης παράστασης. Βλέποντας την "δραματοποιημένη αφήγηση" στιγμών του Πελοποννησιακού πολέμου, μέσα από τα κείμενα του ανθρώπου που έδειξε το πώς θα έπρεπε να γράφεται η ιστορία ανάγοντας την ιστοριογραφία σε επιστήμη, αναρωτιέσαι γιατί να μη διδάσκεται το μάθημα της ιστορίας στα σχολεία με αυτόν τον τρόπο. Αναρωτιέσαι πάλι γιατί να μαθαίνουμε για τις νίκες και όχι για τις ήττες και τα λάθη του παρελθόντος, που ίσως να έχουν να μας διδάξουν πολλά περισσότερα.

Το στήσιμο λιτό αλλά ουσιαστικό. Πιάνο και βιολοντσέλο επί σκηνής, συνοδεύουν τα κείμενα του Θουκυδίδη που ζωντανεύουν από μία ομάδα ταλαντούχων ηθοποιών, μετατρέποντας την αφήγηση σε βίωμα και εμπειρία και την απαγγελία σε δραματοποίηση.

ΜαθήματαΠολέμου

Ξεκινώντας από την ισοπέδωση των Πλαταιών από Θηβαίους και Σπαρτιάτες μέσα από την κατάργηση κάθε έννοιας δικαίου ,  ακολούθησε η συγκλονιστική περιγραφή του εμφυλίου πολέμου στην Κέρκυρα, που αποτελεί μελέτη περίπτωσης από την απαρχή μίας έκρυθμης κατάστασης, μέχρι την ολοκλήρωσή της, μέσα από αναλυτικές περιγραφές των ιστορικών και πολιτικών εξελίξεων σε τοπικό και πανελλαδικό επίπεδο, με τους συσχετισμούς, τα εμπλεκόμενα συμφέροντα, αλλά και τις επιπτώσεις που είχαν στους ντόπιους με σκηνές που σοκάρουν με τη βιαιότητά τους, οι μάχες της Πύλου και της Σφακτηρίας με την πρώτη παράδοση των Λακεδαιμονίων και αναλυτική εξιστόρηση της αιματηρής συμπλοκής, ο λοιμός της Αθήνας με τα όσα προκάλεσε και τέλος η καταστροφή της Μήλου με ένα κείμενο σταθμό στην ιστοριογραφία.

Το τελευταίο προκάλεσε, μιας και ο τρόπος αναπαράστασης ήταν καθαρά θεατρικός. Ύστερα από αναζήτηση βρέθηκε το παρακάτω στην wikipedia :

Μαθήματα Πολέμου

"Ίσως η επιτομή της έρευνας του Θουκυδίδη πάνω στα βαθύτερα αίτια του πολέμου να είναι ο Μηλίων Διάλογος (Ε 84-114). Πρόκειται για ένα ασυνήθιστο απόσπασμα, καθώς είναι γραμμένο σε μορφή που θυμίζει θεατρικό έργο. Σ' αυτό αναδεικνύεται καθαρά ο ιμπεριαλιστικός κυνισμός των Αθηναίων, οι οποίοι αρνούνται το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης ή της ουδετερότητας στους Μηλίους. Πρόκειται για ένα έμμεσο αλλά σαφές σχόλιο σχετικά με την αναγκαιότητα μιας ηθικής βασισμένης στη λογική και όχι στη δύναμη, προκειμένου κάποια στιγμή στο μέλλον να σταματήσουν οι πόλεμοι και η ανθρώπινη εκμετάλλευση. Με άλλα λόγια, ως πραγματική αιτία του πολέμου παρουσιάζεται η άρνηση των Αθηναίων να χρησιμοποιήσουν τη λογική στις σχέσεις τους με τους άλλους ανθρώπους, και η επιμονή τους να επεκτείνουν συνεχώς την ηγεμονία τους βασιζόμενοι στη στρατιωτική και οικονομική δύναμή τους, πράγμα το οποίο οι Πελοποννήσιοι (το αντίπαλο δέος) φυσικά δεν μπορούσαν να ανεχτούν".

ΜαθήματαΠολέμου

Η διαχρονικότητα των όσων παρουσιάζονται, η καταδυνάστευση των ισχυρών απέναντι στους αδύναμους, η κατάρρευση των θεσμών, των νόμων και κάθε ίχνους δικαίου, οι μετριοπαθείς, που συνθλίβονται ανάμεσα σε "δημοκρατικούς" (προσκείμενους στην Αθήνα) και "ολιγάρχες" (υποστηρικτές της Σπάρτης), η χρήση των όποιων ιδεολογιών αποσκοπώντας σε προσωπικό όφελος, η μετατροπή των ανθρώπων σε όχλο που κατασπαράζει και κατασπαράζεται, ο διχασμός, η αλαζονεία, η δίψα για εξουσία, η πτώση. Τα πάθη της ανθρωπότητας "παρελαύνουν" με καταιγιστικό ρυθμό μέσα από κείμενα που δεν μένουν στην επιφάνεια, αλλά αναδεικνύουν τους συσχετισμούς, τα αίτια, τις αφορμές, τις συνέπειες, έχοντας στο επίκεντρο τον ίδιο τον άνθρωπο, τον οποίο φέρνουν αντιμέτωπο με τις ίδιες τις πράξεις του.

Αυτό θα έπρεπε να είναι το μάθημα της ιστορίας στο ελληνικό σχολείο. Καθόμαστε επάνω σε έναν θησαυρό έχοντας τις απαντήσεις του σήμερα στο παρελθόν και αφήνουμε όλη αυτή τη γνώση να σαπίζει στους αλαλαγμούς και την καπηλεία του εθνικισμού.

Εξαιρετικός ο 16χρονος Ανδρέας Καρτσάτος σε κάθε στιγμή του, όπως και η Κατερίνα Πατσιάνη στη σοκαριστική εξιστόρηση του εμφυλίου στην Κέρκυρα.

Παίζουν: Δημήτρης Λιγνάδης, Aurora Marion, Βασίλης Αθανασόπουλος, Ανδρέας Καρτσάτος, Κώστας Νικούλι, Κατερίνα Πατσιάνη

Κείμενο, δραματουργία: Γιάννης Λιγνάδης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης

Η προπώληση για τα "Μαθήματα Πολέμου ΙΙ" έχει ήδη ξεκινήσει στον ιστότοπο του Μεγάρου Μουσικής (για 3 μόνο παραστάσεις)

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρoνομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.