Ποιος σκότωσε το Σκύλο τα Μεσάνυχτα

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα
12.10.2019
Ποιος σκότωσε το Σκύλο τα Μεσάνυχτα

Σπρώχνοντας κύβους στο δάπεδο ... ή αλλιώς στο μυαλό "ενός ιδιαίτερου αγοριού, που αγαπά τα μαθηματικά"

Ο τίτλος της παράστασης, όπως και εκείνος του κειμένου, δημιουργούν ερωτηματικά στους περισσότερους. Και αν την απάντηση για το δεύτερο θα τη βρείτε στη διάρκεια και το κλείσιμο του παρόντος, για το πρώτο το έργο φροντίζει να μας λύσει την απορία από το ξεκίνημα "δείχνοντάς μας" ένα δολοφονημένο σκύλο, κυριολεκτικά, λίγα λεπτά μετά τα μεσάνυχτα και δίπλα του τον 15χρονο Κρίστοφερ, ο οποίος στη συνέχεια προσπαθεί να λύσει το γρίφο του εγκλήματος.

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

 Ο Κρίστοφερ είναι και εκείνος ιδιαίτερος. 

  • Μιλάει πάντα κυριολεκτικά, αδυνατώντας να αντιληφθεί τις μεταφορές του λόγου
  • Δυσκολεύεται στην ερμηνεία της γλώσσας του σώματος και των εκφράσεων του προσώπου
  • Δυσφορεί και αντιδρά στο ανθρώπινο άγγιγμα
  • Είναι ιδιοφυής σε υπολογισμούς και μαθηματικά
  • Έχει φωτογραφική μνήμη, παρατηρώντας και συγκρατώντας λεπτομέρειες των όσων βλέπει σε ελάχιστο χρόνο
  • Αποφεύγει τη βλεμματική επαφή
  • Συναντά εμπόδια στις διαπροσωπικές του σχέσεις και στην επικοινωνία του με τους άλλους
  • Κάποιες φορές αγνοεί το τι συμβαίνει γύρω του και κλείνεται στον εαυτό του και τις σκέψεις του και άλλες αντιδρά υπερβολικά στο θόρυβο και σε ερεθίσματα του περιβάλλοντος
  • Μπορεί να μιλάει ακατάπαυστα σε θέματα που τον ενδιαφέρουν, όπως είναι οι μαθηματικοί υπολογισμοί, για να "κομπιάζει" σε άλλα, πιο απλά, της καθημερινότητας
  • Είναι εξαρτημένος σε μεγάλο βαθμό από τους οικείους του, λειτουργώντας με μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια σε σταθερό και γνώριμο περιβάλλον (καθημερινή ρουτίνα) και συναντώντας δυσκολίες στις αλλαγές 

Ο Κρίστοφερ είναι "ένας νεαρός μαθηματικός με ιδιαίτερα προβλήματα συμπεριφοράς", σύμφωνα με τα λεγόμενα του συγγραφέα του ομώνυμου μυθιστορήματος ( The Curious Incident of the Dog in the Night-Time ) , Mark Haddon, o οποίος, θέλοντας να αποφύγει τις ταμπέλες "αυτιστικός", "σύνδρομο Asperger", "αυτισμός υψηλής λειτουργικότητας", επιχειρεί να εστιάσει στον άνθρωπο και το χαρακτήρα του και όχι στο σύνδρομο ή τη διαταραχή στα οποία οι περισσότεροι στέκονται, χωρίς να μπορούν να κοιτάξουν παραπέρα.

Σε αντίθεση με το βιβλίο, η θεατρική μεταφορά του Simon Stephens αντικαθιστά την εξιστόρηση σε πρώτο πρόσωπο από τον Κρίστοφερ με την αποσπασματική ανάγνωση των καταγεγραμμένων περιστατικών του ίδιου από την καθηγήτριά του, "αποφορτίζοντας" τον κεντρικό ρόλο από την περιγραφή προσώπων και καταστάσεων και βοηθώντας στη γρηγορότερη ροή της παράστασης.

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

Πρωταγωνιστής στο έργο της ζωής του (θέατρο μέσα στο θέατρο) ο Κρίστοφερ, ο οποίος, ξεκινώντας από την προσπάθεια εξιχνίασης του εγκλήματος της θανάτωσης του σκύλου, γνωρίζει καλύτερα τους γείτονές του, έρχεται σε σύγκρουση με τον πατέρα του, ανακαλύπτει τα μυστικά που του κρύβει και ταξιδεύει μονάχος στο Λονδίνο από την πόλη του Swindon στην οποία διαδραματίζεται και το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας. Η σχέση του πρωταγωνιστή με το περιβάλλον του καθώς και εκείνες με τους γύρω του κυριαρχούν στην παράσταση, έχοντας στο επίκεντρο τον ίδιο, τόσο στις σκηνές που παίζει όσο και σε εκείνες που περιγράφονται από την αφηγήτρια.

 Κεντρικό πρόσωπο της παράστασης ο Γιώργος Νιάρρος, ο οποίος ενσαρκώνει τον πολύπλοκο χαρακτήρα του Κρίστοφερ με τρόπο που επισκιάζει τους συμπρωταγωνιστές του, καλύπτοντας με άνεση και τα όποια μικρολάθη σε σημεία. Πειστικοί και όλοι οι υπόλοιποι στους ρόλους τους, υποστηρίζουν με επιτυχία την ερμηνεία του με μοναδικό μειονέκτημα του κειμένου το ότι δεν εμβαθύνει στον αγώνα των οικείων του και στις προσπάθειες και τις θυσίες τους, μένοντας στην παρουσίαση των γεγονότων από την ιδιαίτερη σκοπιά του πρωταγωνιστή.

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

Καταιγιστική η εναλλαγή των σκηνών με διαδοχικές μεταβάσεις σε αποσπάσματα της ιστορίας και στα πρόσωπά της, "συνοδεία" της μετακίνησης κύβων, που απαρτίζουν το σκηνικό και οριοθετούν το χώρο και τα αντικείμενά του, παραπέμποντας συμβολικά στην τετράγωνη λογική του Κρίστοφερ (έξυπνη η συσχέτισή τους και με την επίλυση του Πυθαγορείου θεωρήματος του κλεισίματος με τη χρήση τετραγώνων), σαν να βρισκόμαστε συνέχεια στο μυαλό του, βλέποντας με το δικό του τρόπο τον κόσμο από τη θέση του θεατή. Αν και αυτά τα σημεία δίνουν το χρόνο για να προετοιμαστεί και το κοινό για τη μετάβαση από τη μία σκηνή στην άλλη, επισημαίνεται πως η μείωση των εναλλαγών και των μετακινήσεων στο δεύτερο μισό βοήθησε στη βελτίωση της ροής του έργου.

Στιγμές μαθηματικής ευφυΐας, εντάσεων και αβίαστου γέλιου, που μας οδηγούν σε μία εναλλακτική θέαση της πραγματικότητας του ήρωα και της δικιάς μας, επανεξετάζοντας τη στάση μας απέναντι στη διαφορετικότητα, μπαίνοντας, μέσα από την ερμηνεία του Νιάρρου και το στήσιμο της παράστασης, στη θέση του Κρίστοφερ. 

Στο τέλος, συνειδητοποιήσαμε πως ο τίτλος του έργου δεν είναι απλά μία ακόμη πετυχημένη επιλογή μάρκετινγκ, αλλά, ιδιοφυέστατα, παραπέμπει στην ιδιαιτερότητα του πρωταγωνιστή, γιατί περιγράφει, κυριολεκτικά, την αφετηρία ενός ταξιδιού, που, όσο απλοϊκό και αν φαίνεται εκ πρώτης όψεως, μας φέρνει σε επαφή με ένα διαφορετικό κόσμο από το δικό μας μέσα "από τα μάτια" του Κρίστοφερ. Βλέποντας εκείνος το ίδιο του το έργο σε μία αντιστροφή των ρόλων από τη δικιά μας οπτική, ίσως, θα αναφωνούσε πως είδε στο θέατρο "κάποιους να σπρώχνουν κύβους στο δάπεδο". 

 Δεν είμαστε όμως ο Κρίστοφερ και, μένοντας "στους κύβους που κάποιοι έσπρωχναν στο δάπεδο", κινδυνεύουμε να χάσουμε το βαθύτερο νόημα μίας ιστορίας, η οποία μιλά περισσότερο μέσα από το πλαίσιο και τον τρόπο απόδοσής της, παρά με το περιεχόμενό της αυτό καθ' αυτό. 

 "Παράθυρο" σε έναν άλλο κόσμο. Μεταφορικά αυτή τη φορά. 

Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα

Πρωτότυπο κείμενο: Simon Stephens / Βασιζόμενο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Mark Haddon / Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου   

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Παίζουν: Γιάννης Νιάρρος, Κατερίνα Λυπηρίδου, Κόρα Καρβούνη, Θύμιος Κούκιος, Μαρία Κατσανδρή, Γιώργος Κριθάρας, Γιώργος Γιαννακάκος, Βάσια Χρήστου, Σπύρος Κυριαζόπουλος 

Θέατρο Τζένη Καρέζη

Διάρκεια: 120' (με διάλειμμα)

Τετάρτη 19:00 / Πέμπτη - Παρασκευή 21:00 / Σάββατο 18:00 & 21:00 / Κυριακή 20:00

Τιμές Εισιτηρίων: Κανονικό 18€ / Φοιτητές, Πολύτεκνοι, 65+, ανήλικοι 15€ / Άνεργοι - ΑμεΑ 12€

Σάββατο βράδυ -Κυριακή: Κανονικό: 20€ / Μειωμένο - Ανέργων: 17€

Για περισσότερες πληροφορίες : Ποιος σκότωσε το Σκύλο τα Μεσάνυχτα

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρανομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.