Η Ευνοούμενη

The Favourite
04.02.2019
Η Ευνοούμενη

Ο Λάνθιμος στην ωριμότερη στιγμή της καριέρας του... μέχρι την επόμενη

Favourite
Γιώργος Λάνθιμος με τον Αργυρό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας, Φωτογραφία AP images

Ο Γιώργος Λάνθιμος με το The Favourite συνεχίζει στο δρόμο που έχει χαράξει, δίνοντας την πιο μεστή δουλειά του (υποψήφιος για Όσκαρ Σκηνοθεσίας και για Καλύτερης Ταινίας). Τι και αν το πλαίσιο αλλάζει, μεταφέροντάς μας στις αρχές του 18ου αιώνα, τι και αν αυτή τη φορά έχουμε να κάνουμε με ιστορικά πρόσωπα, τι και αν δεν υπάρχει το μεταφυσικό στοιχείο, με την αλληγορία να βρίσκεται περισσότερο "κρυμμένη" στις λεπτομέρειες, η Ευνοούμενη προκαλεί το μυαλό και τις αισθήσεις του θεατή με τον ίδιο πρωτόγνωρο τρόπο.

 Το να ασχοληθούμε με την ιστορική ακρίβεια των γεγονότων στην περίπτωση αυτή δεν έχει κανένα απολύτως νόημα, μιας και το ίδιο το έργο χρησιμοποιεί την ιστορία ως αφορμή και πλαίσιο για να ξεδιπλωθούν σκηνές και περιστατικά στα όρια του σουρεαλισμού, "ανακατεύοντας" τα συστατικά (μαύρης) κωμωδίας και δράματος σε ένα μοναδικό, κινηματογραφικό, "αλλόκοτο" κόσμο με "περιτύλιγμα" τις ταπετσαρίες, τα κουστούμια, το μακιγιάζ και τις περούκες εποχής (Sandy Powell υποψήφια για Όσκαρ Κουστουμιών, Fiona Crombie και Alice Felton υποψήφιες για Όσκαρ Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης).

The Favourite
Rachel Weisz, Emma Stone, Olivia Colman σε ένα "τρίγωνο" εξουσίας που γράφει κινηματογραφική ιστορία (20th Century Fox)


 Στο επίκεντρο, το τρίγωνο της άρρωστης και αναποφάσιστης Βασίλισσας Άννας (Olivia Colman, υποψήφια για Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου) και των αντίζηλων Sarah Churchill (Rachel Weisz, υποψήφιας για Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου), που στο ξεκίνημα είναι το δεξί της χέρι, και της ξαδέρφης της Abigail Masham (Emma Stone, υποψήφια για Όσκαρ Β' Γυναικείου Ρόλου), η οποία "υπηρετώντας τες" καταφέρνει να βρεθεί ανάμεσά τους. Δολοπλοκίες, ζήλιες, έρωτες, φιλοδοξίες, μίσος, εξάρτηση, εκδίκηση, μετάνοια. Τα ανθρώπινα πάθη σε σχέσεις απρόβλεπτες, ανάμεσα σε δύο γυναίκες με άγνωστα κίνητρα, που αποκαλύπτουν την αλήθεια τους στη διάρκεια της ταινίας, έχοντας ως "τρόπαιο" την ίδια τη Βασίλισσα. Σε αυτή τους την προσπάθεια θα φτάσουν στα άκρα σχηματίζοντας ένα πλέγμα αλληλεπιδράσεων με αυλικούς και αξιωματούχους, ένα "κουβάρι" συμφερόντων και φιλοδοξιών που σιγά-σιγά ξετυλίγεται, κρατώντας το ενδιαφέρον αμείωτο σε όλη τη διάρκεια του έργου.
 

The Favourite
Olivia Colman, Emma Stone (20th Century Fox)

 Όλα τα παραπάνω παρουσιάζονται μέσα από κωμικοτραγικές στιγμές που ανατρέπουν εκείνα που γνωρίζαμε για τις ταινίες του είδους, απομυθοποιώντας τη σοβαροφάνεια της αριστοκρατίας, μέσα από σκηνές που υποδηλώνουν τη σήψη, τα κενά και τον παραλογισμό της "μασκαρεμένης" ζωής τους. Η χρήση ευρυγώνιων φακών ενισχύει αυτήν την αίσθηση, παραμορφώνοντας την "πραγματικότητα" του κόσμου τους. Η φωτογραφία (Robbie Ryan με υποψηφιότητα για Όσκαρ), ο φυσικός φωτισμός με τα κεριά, η μουσική που συνυπάρχει με το εξαιρετικό μοντάζ του Γιώργου Μαυροψαρίδη (υποψήφιου για Όσκαρ) και τα γεμάτα σκηνικά της έπαυλης της Βασίλισσας δημιουργούν την ιδανική σκακιέρα για τα πιόνια του Λάνθιμου. Το σενάριο των Tony McNamara και Deborah Davis (υποψήφιοι για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου) μοιάζει σαν να έχει γραφτεί για τον Λάνθιμο και τον Μαυροψαρίδη, με όλα τα υπόλοιπα συστατικά της ταινίας να καταφέρνουν να συνυπάρξουν μαζί τους σε πλήρη αρμονία.

 Το κλείσιμο αριστοτεχνικό, έρχεται να "συμπυκνώσει" τη σχέση εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου των περίπου δύο ωρών που προηγήθηκαν, σε μία και μόνο σκηνή γεμάτη αλληγορία, προσπερνώντας εποχή, γεγονότα και πρόσωπα, ανάγοντας το δημιούργημα του Λάνθιμου σε διαχρονικό αριστούργημα και τον ίδιο σε έναν από τους κορυφαίους σκηνοθέτες της εποχής μας.

 Από τα φαβορί των φετινών Όσκαρ με 10 συνολικά υποψηφιότητες, μία από τις καλύτερες ταινίες εποχής, με έναν Λάνθιμο στην πιο ώριμη και δημιουργική στιγμή του. 

Βραβευμένη με τον Αργυρό Λέοντα στο Φεστιβάλ Βενετίας 

 The Favourite (2018) / Είδος: Δραματική / Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος / Διάρκεια: 119' 
 Το Trailer της ταινίας.  

Για περισσότερες πληροφορίες: Η Ευνοούμενη

 
                

  

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρoνομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.