Χριστούγεννα στη Γερμανία (Βέτσλαρ, Βίζμπαντεν, Φρανκφούρτη )

21.01.2019

Κι όμως "είμαστε" ακόμη εκεί !

Ταξιδεύοντας στο κρατίδιο του Έσση της Γερμανίας, μέρες Χριστουγέννων, βρεθήκαμε ανάμεσα σε συγγενείς και φίλους και νιώσαμε σαν να μη φύγαμε ποτέ από την Ελλάδα. Σχεδόν ένα μήνα μετά, αυτά που έμειναν είναι λιγότερο τα μέρη που είδαμε και περισσότερο οι άνθρωποι που γνωρίσαμε και γίναμε. Η ζεστασιά των Ελλήνων της ξενιτιάς και η φιλοξενία τους συγκινητική, ζήσαμε στιγμές θαλπωρής και ξενοιασιάς που θα τις νοσταλγούμε μέχρι που να ανταμώσουμε ξανά.

Germany,Nikos Prassos
H Παλιά Πόλη του Wetzlar

Μείναμε στην πόλη των 50 χιλιάδων κατοίκων του Wetzlar, που συνδυάζει το σύγχρονο τρόπο ζωής, έχοντας άνετους δρόμους και πεζοδρόμια, ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο, εργοστάσια μεγάλων εταιρειών, με το κεντρικό εργοστάσιο παραγωγής φωτογραφικών μηχανών της Leica και το μουσείο του να ξεχωρίζουν, μαζί με το παραδοσιακό στοιχείο του ιστορικού της κέντρου με τα πλακόστρωτα δρομάκια, τα χαρακτηριστικά σπίτια με τα σκουρόχρωμα κεραμίδια, τον καθεδρικό της ναό και μία εντυπωσιακή γέφυρα που λειτουργεί σαν πύλη στο χρόνο και πέρασμα από το παρόν στο παρελθόν. Στην άκρη της γέφυρας στην πλευρά της παλιάς πόλης μπορείτε να καθίσετε για φαγητό, καφέ και γλυκίσματα σε εξαιρετικές τιμές έχοντας τη θέα του ποταμού Lahn να γαληνεύει το βλέμμα σας.

Χριστούγεννα Γερμανία
Cafe - Bistro που λειτουργούσε αποκλειστικά από άτομα με αναπηρία στα πλαίσια του προγράμματος Lebenshilfe (Βοήθεια Ζωής) στο Wetzlar

Η παλιά πόλη αναμενόμενα ξεχώριζε, πόσο μάλλον όταν τις μέρες που πήγαμε φορούσε τα γιορτινά της. Έξω από τον καθεδρικό ναό είχε στηθεί παγοπίστα και μαγαζάκια που πουλούσαν εδέσματα ή πρόσφεραν φαγητό, ανάμεσά τους και υπαίθριες σχάρες και ψηστιέρες με τα πασίγνωστα λουκάνικα. Στο Schillerplatz συναντήσαμε ένα γιγαντιαίο υπόστεγο γεμάτο λαμπιόνια, όπου μπορούσες να πιεις το Glühwein, το παραδοσιακό ζεστό κρασί των Χριστουγέννων. Στο ίδιο μέρος βρήκαμε το καλύτερο φαγητό της πόλης , με αγνά υλικά και άμεση εξυπηρέτηση, πάντοτε γεμάτο από κόσμο. Ενδείκνυται και για το καφεδάκι σας με θέα την πλατεία. Εντύπωση μας προκάλεσε το Cafe - Bistro που λειτουργούσε αποκλειστικά από άτομα με αναπηρία στα πλαίσια του προγράμματος Lebenshilfe (Βοήθεια Ζωής), μία από τις δομές υποστήριξης των ανθρώπων αυτών στην πόλη του Wetzlar. Οι τιμές οικονομικότερες από εκείνες της Ελλάδας σε φαγητό και ρούχα, χωρίς την ποικιλία που έχουμε συνηθίσει στη χώρα μας στο τελευταίο.

Μιας και περί φαγητού ο λόγος, δε γίνεται να μην αναφερθούμε στη βραδιά της παραμονής των Χριστουγέννων που θεωρείται η πιο ιερή στιγμή του χρόνου. Οι πάντες με τα καλά τους από νωρίς, το σπίτι στολισμένο με το έλατο να δεσπόζει στο σαλόνι, το τραπέζι έτοιμο να μας υποδεχτεί. Το μενού περιελάμβανε μία εξαιρετική βελουτέ καστανόσουπα με κρέμα γάλακτος (maronensuppe), καλομαγειρεμένο ζαρκάδι και μοσχαράκι (hirschbraten) με αχνιστές μπάλες από πατάτα (knödel), κόκκινο λάχανο (rotkohl) και πράσινη σαλάτα (Feldsalat) με ξινή κρέμα γάλακτος (kwark) και διάφορα μυρωδικά. Ως επιδόρπιο το γνωστό γαλακτομπούρεκο με παγωτό. Ανήμερα των Χριστουγέννων για κυρίως πιάτο είχαμε γεμιστή γαλοπούλα με γέμιση ρύζι, συκωτάκια και κουκουνάρι. Συνδυασμός ελληνικών και γερμανικών γεύσεων σε καθαρά ελληνικές... ποσότητες. Ειδική μνεία στα γερμανικά ψωμιά που έχουν μεγάλη γκάμα, γεμάτα με ηλιόσπορο, πασατέμπο, καρύδι, όπως και στα αρκετά γευστικά τυριά, που ομόρφαιναν τα πρωινά μας.

Neroberg, Nikos Prassos
Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία στο Neroberg

Μία ημέρα αποφασίσαμε να ταξιδέψουμε στην πρωτεύουσα του κρατιδίου του Έσση, το διάσημο για τις θερμές πηγές και τα λουτρά του Wiesbaden. Δεν προλάβαμε να γευτούμε τη ζεστασιά τους, λόγω του περιορισμένου χρόνου, επιλέξαμε όμως να δούμε πρώτα την πόλη από ψηλά επισκεπτόμενοι το ύψωμα του Neroberg με το πάρκο του, το χειμωνιάτικο τοπίο με τα γυμνά δέντρα και μία Ρωσική Ορθόδοξη εκκλησία με εντυπωσιακούς χρυσαφί τρούλους, αφιερωμένη στην μνήμη της πριγκίπισσας Elisabeth Michailowna, που πέθανε πρόωρα στη γέννα μαζί με το παιδί της. Η είσοδος στην εκκλησία κοστίζει 2 ευρώ ανά άτομο και δεν αξίζει τον κόπο (μικρός χώρος, χωρίς κάτι το ιδιαίτερο) ενώ και η φωτογράφιση απαγορεύεται.

Wiesbaden, Nikos Prassos
To Wiesbaden από ψηλά

Κατηφορίζοντας στην πόλη του Wiesbaden περιπλανηθήκαμε κυρίως στο κέντρο του, γίναμε ένα με τον κόσμο σε παγοπίστες που είχαν στηθεί δίπλα στο κτίριο του Κρατικού Θεάτρου και της Όπερας  και σε μαγαζάκια με πρόχειρο φαγητό (λουκάνικα, πατάτες ή ψωμί με λιωμένο τυρί), περπατήσαμε στα γραφικά σοκάκια περνώντας από το Δημαρχείο, την επιβλητική προτεσταντική νεογοτθική εκκλησία Marktkirche, την στολισμένη Wilhelmstrasse με το διάσημο χριστουγεννιάτικο φεστιβάλ της, θυμηθήκαμε το παιδί που κρύβουμε μέσα μας βλέποντας την πόλη από ψηλά στη ρόδα που είχε στηθεί σε κεντρική πλατεία (χαλάλι το πεντάευρω μόνο για τη θέα) για να καταλήξουμε στο καθηλωτικό Kurhaus  με τον πελώριο τρούλο και το εξίσου μεγάλο χριστουγεννιάτικο δέντρο στο κέντρο του, γεμάτο αγάλματα και ζωγραφιές στους τοίχους, χώρος όπου στεγάζεται το διάσημο καζίνο της πόλης

Σκοπεύαμε να επισκεφτούμε την μεγαλύτερη πόλη του κρατιδίου, την Φρανκφούρτη, μόνο μία ημέρα, έχοντας βρει το εισιτήριο του τρένου με επιστροφή από το Wetzlar στα 40 ευρώ ανά άτομο μέσω Internet. Προς έκπληξή μας, όταν φτάσαμε στο σταθμό, μας πρότειναν το ομαδικό εισιτήριο (μέχρι 5 άτομα), 24ωρης διάρκειας, με τιμή στα 35 ευρώ με επιστροφή για όλους μαζί. Με το ίδιο εισιτήριο μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε και τα μέσα της Φρανκφούρτης, γεγονός που έκανε αρκετά συμφέρουσα την επιλογή (η απόσταση με το τρένο από το Wetzlar γύρω στην μία ώρα), αν και τελικά προτιμήσαμε να περπατήσουμε την πόλη.

Εντυπωσιακός ο σταθμός των τρένων της Φρανκφούρτης,  πόλης που είχε καταστραφεί ολοσχερώς από τους βομβαρδισμούς των Συμμάχων το 1944 για να αναγεννηθεί από τις στάχτες της στα χρόνια που ακολούθησαν. Σήμερα είναι ένας σύγχρονος προορισμός με 700 χιλιάδες μόνιμους κατοίκους, συγκαταλέγεται στις ευρωπαϊκές πόλεις με τους περισσότερους ουρανοξύστες και αποτελεί την έδρα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, όντας το οικονομικό κέντρο της Γερμανίας.

Frankfurt, Nikos Prassos
Η σύγχρονη όψη της Φρανκφούρτης

Περνώντας από τη γέφυρα Holbeinsteg  τον ποταμό Main, παρατηρήσαμε στο ψηλότερο σημείο της την επιγραφή «ΠΛΕΩΝ ΕΠΙ ΟΙΝΟΠΑ ΠΟΝΤΟΝ ΕΠ ΑΛΛΟΘΡΟΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ» (Πλέοντας μέσ’ το μελανό πέλαγος μ’ αλλόγλωσσους ανθρώπους) από την Οδύσσεια του Ομήρου. Στην απέναντι όχθη βρεθήκαμε στο δρόμο των μουσείων της πόλης, έχοντας τη θέα από τους ουρανοξύστες στο βάθος και τα περισσότερα από τα συνολικά 40 μουσεία της Φρανκφούρτης δίπλα μας. Βγάλαμε εισιτήριο δύο ατόμων για όλα τα μουσεία, διάρκειας 48 ωρών, στα 28 ευρώ για να προλάβουμε να δούμε συνολικά 5 μουσεία στο διήμερο.

Städel Museum

Σημαντικότερο όλων το Städel Museum, διάσημη πινακοθήκη με 700 χρόνια τέχνης στις μόνιμες εκθέσεις του με μεμονωμένα έργα των Botticelli, Rubens, Manet, Monet, Van Gogh, Matisse, Munch, Picasso ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλους καλλιτέχνες. Την περίοδο που επισκεφτήκαμε το μουσείο υπήρχαν περιοδικές εκθέσεις αφιερωμένες στον "πατέρα" της Op Art, Victor Vasarely και στη ζωγράφο Lotte Laserstein με τα εξαιρετικά πορτραίτα της.

Εξίσου ενδιαφέρον το Μουσείο Κινηματογράφου , που απευθύνεται στους λάτρεις του σινεμά έχοντας εκθέματα σχετικά με όλα όσα αφορούν την κινούμενη εικόνα, τον τεχνικό εξοπλισμό και την εξέλιξή του, τα ειδικά εφέ και τα κουστούμια των ταινιών, καθώς και διαδραστικές εφαρμογές σχετικές με την επεξεργασία του ήχου, το μοντάζ και το φωτισμό. Περισσότερο διαδραστικό το Μουσείο Επικοινωνίας   με καθαρά εκπαιδευτικό σκοπό και αναφορές στα fake news, στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, στην προπαγάνδα των μέσων ενημέρωσης, πέρα από την παρουσίαση των μέσων μετάδοσης και της εξέλιξής τους από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι και σήμερα. Στον επάνω όροφο υπήρχε έκθεση αφιερωμένη στη φιλία που λειτουργούσε και ως έρευνα σε πραγματικό χρόνο από τις απαντήσεις και τις επιλογές των ίδιων των επισκεπτών.

Μουσείο Αρχιτεκτονικής

Τέλος, το Μουσείο Αρχιτεκτονικής   ήταν το μικρότερο όλων, έχοντας το ισόγειο αφιερωμένο στην πόλη της Φρανκφούρτης και στις διαφορετικές απόψεις που υπήρχαν και υπάρχουν για την ανοικοδόμηση του ιστορικού της κέντρου μετά την ολοκληρωτική καταστροφή του Β' Παγκοσμίου πολέμου, για να ακολουθήσουν έκθεση με μακέτες ουρανοξυστών που βραβεύτηκαν σε παγκόσμιο διαγωνισμό στον πρώτο όροφο και μοντέλα πόλεων από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα στο δεύτερο.

Με το ίδιο εισιτήριο επισκεφτήκαμε το σπίτι του Γκαίτε στην άλλη πλευρά του ποταμού μαζί με το μουσείο του. Δεν προλάβαμε να δούμε το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης  , που στεγάζεται σε διαφορετικά κτίρια, όπως και το μουσείο τέχνης Schirn , που δεν μας φάνηκαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες οι εκθέσεις του την περίοδο που βρεθήκαμε στην πόλη. Αποφύγαμε τον Βοτανικό Κήπο λόγω χειμώνα και αφήσαμε το διάσημο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας για άλλη φορά.

Frankfurt
Φρανκφούρτη, Παλιά Πόλη

Αφήνοντας τα μουσεία βρεθήκαμε στην παλιά πόλη της Φρανκφούρτης για να επισκεφτούμε τη Χριστουγεννιάτικη αγορά της στη γραφική πλατεία Römer, το ιστορικό κέντρο της πόλης με το διάσημο σιντριβάνι «Η Πηγή της Δικαιοσύνης», την ευαγγελική εκκλησία του Αγίου Νικολάου, το Δημαρχείο και τα κουκλίστικα ξύλινα σπίτια της, τα οποία αναστηλώθηκαν μετά τις καταστροφές του Β' παγκοσμίου πολέμου. Σε κοντινό σοκάκι βρίσκεται το σπίτι του Γκαίτε, όπως και ο εντυπωσιακός καθεδρικός ναός του Αγίου Βαρθολομαίου.

Χριστούγεννα Γερμανία

Για καφέ και φαγητό προτείνεται το κτίριο της Παλιάς Όπερας λίγο πιο μακρυά, σε μία διαδρομή που αναμιγνύει το παραδοσιακό με το σύγχρονο, ξεκινώντας από την παλιά πόλη, για να περάσετε ανάμεσα από τους γιγάντιους ουρανοξύστες, πριν το βλέμμα σας να χαμηλώσει ξανά συναντώντας την κλασική ομορφιά του κτιρίου. Δεν ανεβήκαμε στην κορυφή του Main Tower (είσοδος 7.5 ευρώ) με την εντυπωσιακότερη θέα της πόλης, λόγω συννεφιάς.

Για ψώνια υπάρχει πληθώρα καταστημάτων με το εμπορικό κέντρο MyZeil να ξεχωρίζει. Σε γενικές γραμμές οι τιμές στο φαγητό μας ήταν υψηλότερες στη Φρανκφούρτη σε σχέση με τα υπόλοιπα μέρη που επισκεφτήκαμε. Περιέργως, ενώ συζητάμε για μεγαλούπολη και για ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά κέντρα, μας φάνηκε "μαζεμένη" ίσως επειδή τα πάντα είναι "τακτοποιημένα" και σε μικρές αποστάσεις μεταξύ τους.

Κλείνοντας αυτό το οδοιπορικό από το ταξίδι μας στη Γερμανία προκύπτει το ερώτημα του αν θα το προτείναμε. Η πρώτη σκέψη είναι πως αν κάποιος θελήσει να επισκεφτεί τη χώρα θα επιλέξει το Βερολίνο. Στην περίπτωσή μας, όμως, αν ξαναβρεθούμε στον ίδιο τόπο θα μείνουμε και πάλι στο Wetzlar, γιατί αν μας έλειψε και μας λείπει κάτι από το μέρος, αυτό είναι οι άνθρωποί του. Τα εισιτήρια για Φρανκφούρτη αρκετά φθηνά με Ryanair και βολικά, μιας και η πτήση φτάνει στο μικρό αεροδρόμιο (πήγαμε και γυρίσαμε με αυτοκίνητο) και όχι στο μεγάλο, που είναι χαοτικό. Αν τύχει και περάσετε και από το Wetzlar κάντε μία στάση για να δείτε την παλιά του πόλη, να επισκεφτείτε το μουσείο της Leica λίγο πιο έξω, να περάσετε το γραφικό γεφυράκι και να χαλαρώσετε στα όμορφα καφέ και στους γαλήνιους ρυθμούς του. Και ποιος ξέρει; Ίσως να συναντήσετε κάποια από τα χαμόγελα που και εμείς βρήκαμε, μαζί με την πιο γλυκιά "καλημέρα". Εκείνη την απρόσμενη σε μέρη μακρυά από την πατρίδα, που τα νιώθουμε όμως τόσο μα τόσο κοντά μας...

...σαν να μη φύγαμε ποτέ.

Auf Wiedersehen ! (Εις το επανιδείν !)

Αφιερωμένο σε όλους όσους μας φιλοξένησαν !!

Ακολουθεί λεύκωμα από το ταξίδι μας με φωτογραφίες από το οικογενειακό μας αρχείο (όπως και εκείνες του άρθρου)

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρoνομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.