Φως, γυνή και μάρμαρο
Η Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, γνωστή ως Nelly's από την αγγλική υπογραφή της, υπήρξε Ελληνίδα φωτογράφος με διεθνή αναγνώριση. Γερμανικής φωτογραφικής επιρροής, έχοντας αποκομίσει από τους Γερμανούς δασκάλους της Hugo Erfurth και Franz Fiedler την πικτοριαλιστική τεχνική και την κλασική αισθητική, το έργο της μικρασιάτισσας από το Αϊδίνι χαρακτηρίζεται από κινητικότητα και ελευθερία, όπως και η ίδια η ζωή της.
Μετά την εγκατάσταση με την οικογένειά της στην Αθήνα του 1924, φτιάχνει το πρώτο της εργαστήριο επί της οδού Ερμού. Τα μνημεία και οι αρχαιολογικοί θησαυροί αποτυπώθηκαν συστηματικά από την Nelly’s με τους πειραματισμούς με το φυσικό φως και την αποτύπωση των αρχαίων ναών στη διαμνημειακή τους σχέση να παραπέμπουν στις λήψεις του επίσης Γερμανού φωτογράφου και μαθητή του Erfurth, Walter Hege.
Τα γνωστά γυμνά της αφορούν δύο διαφορετικές φωτογραφίσεις, πρώτα της Mona Paeva, διάσημης χορεύτριας της Κομεντί Φρανσαίζ που έδινε εκείνο τον καιρό παραστάσεις στην Αθήνα (1928) και εν συνεχεία της Ουγγαρέζας χορεύτριας Nikolska ένα χρόνο αργότερα (1929).
Έχει ενδιαφέρον πως η πρώτη φωτογράφιση προέκυψε τυχαία, όταν και η Σεραϊδάρη είδε γυμνή τη χορεύτρια, καθώς εκείνη προετοιμαζόταν για να ποζάρει με ρούχα, και της πρότεινε μερικές λήψεις για προσωπική χρήση. Μετά από λίγες ημέρες, μία από τις επίμαχες φωτογραφίες δημοσιεύτηκε στο γαλλικό περιοδικό L' Illustration de Paris, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις και μεγάλη αίσθηση, με τον αθηναϊκό τύπο να τη χαρακτηρίζει ως «βεβήλωση» του μνημείου και της ιστορίας.
Ακολούθησε η δεύτερη φωτογράφηση της Nikolska, αυτή τη φορά με πέπλο για να αποφευχθούν οι όποιες ενστάσεις και διαμαρτυρίες. Λίγα χρόνια αργότερα οι φωτογραφίες με τις γυμνές χορεύτριες έγιναν αφίσες και παρουσιάστηκαν στο περίπτερο του ελληνικού τουρισμού στην έκθεση του Παρισιού το 1936, αφήνοντας εποχή.
Πηγές πληροφοριών με αυτούσια αποσπάσματα: lifo.gr , Μουσείο Μπενάκη
Φωτογραφίες : Μουσείο Μπενάκη