Βάκχες - Ίδρυμα Ωνάση

Βάκχες
03.04.2020
Βάκχες - Ίδρυμα Ωνάση

Όταν το μοντέρνο συνάντησε το κλασικό

Το Ίδρυμα Ωνάση ξεκινάει μία σειρά παραστάσεων, συναυλιών, ταινιών και μαγνητοσκοπημένων καλλιτεχνικών δρώμενων, σύμφωνα με το πρόγραμμα που δημοσιοποίησε πρόσφατα. Αρχή με τις Βάκχες του Ευριπίδη στη "ροκ" εκδοχή του Άρη Μπινιάρη, η οποία διχάζει, ξενίζοντας τους λάτρεις του κλασικού, αλλά ικανοποιώντας όσους επιθυμούν κάτι πιο "φρέσκο" και διαφορετικό. Η αλήθεια είναι πως περιμέναμε καλύτερη ποιότητα στον ήχο σε μία τέτοια παραγωγή και σε μία τέτοια παράσταση. 

Ακολουθούν αποσπάσματα από την επίσημη ανακοίνωση του ιδρύματος στον ιστότοπό του :


"Όταν η ροκ μουσική ηλεκτρίζει τον ποιητικό λόγο του Ευριπίδη, όταν η πανκ βάζει στην πρίζα το μύθο των «Βακχών», τότε ο μέγας θεός Διόνυσος τραγουδάει. Ο Άρης Μπινιάρης εμφανίζεται για πρώτη φορά στη σκηνή της Στέγης, προσεγγίζοντας τη σύγκρουση μεταξύ του βασιλιά Πενθέα και του θεού Διονύσου σαν έναν οργισμένο ύμνο πάνω στο διχασμό της ανθρώπινης ψυχής, τη λογική και το ένστικτο.

Λάτρης της συγκεκριμένης φόρμας, όπου το θέατρο συνομιλεί με τη μουσική, και αφοσιωμένος μελετητής του αρχαίου δράματος, ο σκηνοθέτης τολμά να συνδέσει την ανατρεπτική δυναμική της ροκ με τη ρηξιγενή τραγωδία των «Βακχών», σε μια παράσταση που στοχεύει να ερεθίσει παράφορα όλες τις αισθήσεις...

Δράττοντας μια χρονική συγκυρία όπου η ελληνική κοινωνία μοιάζει ανήμπορη να επιχειρήσει το βήμα προς τη νέα εποχή, ο Μπινιάρης καταφεύγει σε ένα έργο που εισηγείται ακριβώς αυτό: «Ο Πενθέας διαλύεται εξαιτίας της ορκισμένης εμμονής στις αντιστάσεις του. Από την άλλη, η διονυσιακή δυναμική, η ζωογόνος και ζωοφόρος ορμή της φύσης των πραγμάτων θα διεκδικεί πάντα το χώρο της. Το πώς εμείς, σαν κοινωνία, θα επιλέξουμε να συσχετιστούμε ή όχι με αυτήν θα κρίνει την τελική συνοχή ή τον αναπόφευκτο σπαραγμό μας».

Στις «Βάκχες», ο Ευριπίδης εξιστορεί την κάθοδο του Διονύσου στη Θήβα, προκειμένου να επιβάλει τη λατρεία του. Ο βασιλιάς Πενθέας αρνείται να αποδεχτεί τον νέο θεό και υπομένει την εκδίκησή του. Υπό την επήρεια της ένθεης μανίας, βρίσκει φρικτό θάνατο στις κορυφές του Κιθαιρώνα, με τη μητέρα του, Αγαύη, να έχει συντελέσει –ενόσω ήταν σε παραφορά– το φοβερό έγκλημα. Ο Διόνυσος εδραιώνει τη θρησκεία του, ανακοινώνοντας τη φριχτή τύχη της βασιλικής οικογένειας...

Ο Άρης Μπινιάρης σκηνοθέτησε για πρώτη φορά τις «Βάκχες» το χειμώνα του 2010, στη σκηνή του Bios. Αντλώντας υλικό από το χώρο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, εστίασε στη χρήση φυσικών οργάνων και των φωνών των ηθοποιών, προσδίδοντας ένα χαρακτήρα θρησκευτικότητας στην παράσταση."

 

 

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρoνομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.