H Βρετανή Julia Margaret Cameron (11 June 1815 – 26 January 1879) θεωρείται μία από τις σημαντικότερες φωτογράφους πορτραίτων του 19ου αιώνα, έχοντας μείνει στην ιστορία για τις κοντινές λήψεις γυναικών, παιδιών και επιφανών αντρών, όπως ήταν οι Henry Taylor, Charles Darwin, George Frederick Watts, Alfred Tennyson και ο Sir John Herschel, με τις τελευταίες να είναι εκείνες που την καταξίωσαν στην εποχή της. Αν και οι υπόλοιπες δουλειές της χαρακτηρίστηκαν, αρχικά, ως "ερασιτεχνικές", στη συνέχεια αναγνωρίστηκαν ως "εξωπραγματικά δυνατές" και "πρωτότυπες" με την ίδια να πιστώνεται τα πρώτα κοντινά στην ιστορία του μέσου.
Η Cameron ξεκίνησε τη φωτογραφική της καριέρα στην ηλικία των 48 ετών, όταν και της έκανε δώρο η κόρη της μία κάμερα, και κατάφερε να έχει περισσότερες από 1.000 πετυχημένες λήψεις σε μία δωδεκαετία. Τις περισσότερες φωτογραφίες της έβγαλε στο στούντιό της στο χωριό Freshwater της νήσου White, απαθανατίζοντας με μοναδικό τρόπο, γεμάτο αλληγορία, την ομορφιά και την αθωότητα των θεμάτων της, εμπνεόμενη από τις "ζωντανές εικόνες" ( tableau vivants ), το θέατρο, αναγεννησιακούς ζωγράφους του 15ου αιώνα και σύγχρονους καλλιτέχνες της.
Έχοντας καταφέρει να "αναρριχηθεί" στην υψηλή κοινωνία της Βικτωριανής Αγγλίας, είχε πρόσβαση στους διανοούμενους της εποχής της, μέσω των οικογενειακών και φιλικών της κύκλων, με την ίδια να δηλώνει ως αποστολή της "τον εξευγενισμό της φωτογραφίας και τη διασφάλιση της θεώρησής της ως "Υψηλή Τέχνη", συνδυάζοντας το πραγματικό και το ιδεώδες, χωρίς να θυσιάζεται η Αλήθεια μπροστά στην Ποίηση και την ομορφιά".
Το 1872 η Cameron δημιούργησε μία σειρά φωτογραφιών με τις ανιψιές της Laura και Rachel Gurney ντυμένες αγγελάκια. Ανακαλώντας την εμπειρία της φωτογράφισης 50 περίπου χρόνια μετά, η Laura αναφέρει πως πιέστηκαν εκείνη και η αδερφή της να βρεθούν ημίγυμνες μπροστά από την κάμερα, φορώντας τις βαριές φτερούγες στους στενούς τους ώμους, καθώς η θεία Julia με βεβιασμένες κινήσεις ανακάτευε τα μαλλιά τους, για να τους δώσει μία περισσότερο ατημέλητη μορφή. Για αυτό το λόγο και τα πρόσωπα των παιδιών βγάζουν μελαγχολία, απόγνωση και ανησυχία, μιας και δε γνώριζαν το τι είχε στο μυαλό της η θεία τους, δίνοντάς μας την εικόνα αγγέλων "παραδομένων" στην αναπόφευκτη μοίρα της φωτογράφισης.
Πηγές πληροφοριών: Wikipedia, Getty.edu
Πηγές φωτογραφιών: Getty.edu, Collections.vam.ac.uk (Εξώφυλλο "I Wait" (1872), Rachel Gurney της Julia Margaret Cameron)