Renato Casaro: Η Ιστορία της Κινηματογραφικής Αφίσας

Renato Casaro , "100 years of film", Painted Movies
15.12.2019
Renato Casaro: Η Ιστορία της Κινηματογραφικής Αφίσας

Ένα μοναδικό κινηματογραφικό ταξίδι στο χρόνο

Tι κοινό έχουν οι  Dino De LaurentiisSergio LeoneBernardo BertolucciLuc BessonJames CameronQuentin Tarantino και Terry Gilliam ; Η απάντηση βρίσκεται στο όνομα Renato Casaro, τον άνθρωπο που δημιούργησε τις αφίσες κάποιων εκ των ταινιών τους, μαζί με αρκετές εκατοντάδες άλλων δημιουργών. Once Upon a Time in America,  The Last EmperorDances with WolvesA Fistful of DollarsMy Name Is NobodyThe Sheltering SkyFirst BloodTerminator 2: Judgment DayTrue LiesMisery,  Total RecallQuadropheniaThe Princess BrideAngel Heart , DuneConan the BarbarianOnce Upon a Time... in HollywoodThe Adventures of Baron Munchausen είναι μόνο κάποιες από τις συνεργασίες του με κορυφαία κινηματογραφικά στούντιο και τους παραγωγούς, σκηνοθέτες και ηθοποιούς τους.

Από τα spaghetti western των δεκαετιών του '50 και του '60, μέχρι τις ταινίες δράσης και επιστημονικής φαντασίας του '80 και του '90 και από κλασικά αριστουργήματα, ως κωμωδίες, κοινωνικά και θρίλερ με "άρωμα" b-movie, ο Casaro υπήρξε ένας άνθρωπος που αγάπησε τη δουλειά του όσο ελάχιστοι και υπηρέτησε το χώρο για περισσότερα από 40 χρόνια, θεωρούμενος ως ο κορυφαίος σχεδιαστής και δημιουργός κινηματογραφικών poster της Ιταλίας και ένας εκ των σημαντικότερων του κόσμου.

Για μια χούφτα δολλάρια. Renato Casaro
"Για μια χούφτα δολάρια" (1964), από την ιδιωτική συλλογή του Renato Casaro (Πηγή: Renato Casaro Official)

 Γεννήθηκε στις 26 Οκτωβρίου του 1935 στο Treviso της βόρειας Ιταλίας. Αν και οι δικοί του άνθρωποι δεν είχαν σχέση με τις τέχνες, ο ίδιος στάθηκε τυχερός, μιας και το σχολείο του έδινε έμφαση στην τέχνη και το σχέδιο, με τον δάσκαλό του να τον ενθαρρύνει και να τον κατευθύνει σωστά στο να σχεδιάζει και να ζωγραφίζει. Ο Casaro αγάπησε το αντικείμενο και κουβαλούσε πάντοτε μαζί του ένα σημειωματάριο, όπου "απαθανάτιζε" σε σκίτσα και καρικατούρες στιγμές της σχολικής καθημερινότητας με πρωταγωνιστές τους δασκάλους και τους συμμαθητές του. 

"Και οι επτά ήταν υπέροχοι", Renato Casaro
"Και οι επτά ήταν υπέροχοι", από τις πρώτες σημαντικές δουλειές του Renato Casaro με τον ίδιο να ομολογεί εκ των υστέρων πως θα μπορούσε να είχε σχεδιάσει καλύτερα τα άλογα, τεχνική που βελτίωσε στην πορεία (Πηγή: Renato Casaro Official )

Το πάθος του με τα σκίτσα και τη ζωγραφική συνάντησε ένα ακόμα. Εκείνο με τον κινηματογράφο και τις ταινίες. Σχεδόν καθημερινά πήγαινε στα σινεμά της πόλης και όταν πετύχαινε τη στιγμή της αλλαγής των αφισών ζητούσε από τους ιδιοκτήτες να του τις δώσουν για να τις μελετήσει και να τις αντιγράψει στο σπίτι του, όπως και συνήθως συνέβαινε. Επαναλαμβάνοντας τις ίδιες κινήσεις ξανά και ξανά, κατάφερε να καλλιεργήσει διάφορες τεχνικές, αποκτώντας μία καλή βάση για τη συνέχεια. Κάποιες φορές έφτανε στα όριά του και αδυνατούσε να αναπαράγει το αυθεντικό, έχοντας απορίες και ερωτηματικά που τον έκαναν να επιθυμεί διακαώς το να εγκαταλείψει την πόλη του για τη Ρώμη, αδημονώντας να βρει τις απαντήσεις στα μυστήρια, που τον ιντρίγκαραν.

Ingrid Bergman, Painted Movies, Renato Casano
Ingrid Bergman από τη συλλογή "Painted Movies" του Renato Casaro με κινηματογραφικές συνεργασίες που ήθελε, αλλά δεν πρόλαβε να κάνει και να "απαθανατίσει" (Πηγή: Renato Casaro Official )

Αγαπημένοι του σχεδιαστές σε αυτό το διάστημα οι ομοεθνείς του Angelo Cesselon και Averado Ciriello, με το απόλυτο ίνδαλμά του να είναι ο Αμερικανός Norman Rockwell, "ρουφώντας" τις εικόνες του σαν σφουγγάρι σε κάθε τεύχος του περιοδικού The Saturday Evening Post που έπεφτε στα χέρια του.

Saturday Evening Post, Norman Rockwell
Διάσημο εξώφυλλο της Saturday Evening Post από τον Norman Rockwell, εμπνευστή του Renato Casaro (Πηγή: mbbowens.com)

Ισορροπώντας ανάμεσα στα "θέλω" του και στα "πρέπει" των δικών του, ξεκίνησε να εργάζεται ως σχεδιαστής λογότυπων στη διαφημιστική εταιρεία Longo & Zoppelli του Treviso, φτιάχνοντας τις ετικέτες σε μπουκάλια κρασιών και ιταλικά panettone, με την αίσθηση της ικανοποίησης, από την αναγνώριση των πρώτων προσπαθειών του στις αφίσες και τα ράφια των καταστημάτων, να αποτελεί το "ορεκτικό" για τα όσα θα ακολουθούσαν στη συνέχεια. 

Πρώτη επαγγελματική επαφή με τον κινηματογράφο η συνεργασία του με το ιστορικό σινεμά Garibaldi στο Treviso και ο σχεδιασμός της πελώριας κεντρικής αφίσας στο εσωτερικό του, που άλλαζε κάθε 2-3 εβδομάδες.

Σε ηλικία 20 ετών κάνει το όνειρό του πραγματικότητα και ταξιδεύει στη Ρώμη, παρά τις ενστάσεις και τις ανησυχίες της οικογένειάς του. Έχοντας μαζί του ως portfolio φωτογραφίες από τις δημιουργίες του για το σινεμά Garibaldi και δείγματα των σχεδίων του, προσλήφθηκε από το Studio Favalli, το οποίο εξειδικευόταν στο σχεδιασμό αφισών για την ιταλική βιομηχανία κινηματογράφου.Στην εταιρεία είχε ως μέντορα τον ιδιοκτήτη Augusto Favalli, συνεργάτη στο σχεδιασμό τον Renato Fratini, ενώ την εικονογράφηση των τίτλων και των γραμμάτων την αναλάμβανε πάντα τρίτο πρόσωπο.

 

 

"Two Blue Eyes", Renato Casaro
"Two Blue Eyes" (1956), η πρώτη τυπωμένη αφίσα του Renato Casaro για την ιταλική αγορά (Πηγή: Renato Casaro Official)

Oι τιμές την εποχή εκείνη κυμαίνονταν γύρω στις 60.000 λίρες ανά αφίσα (περίπου 30 ευρώ) που ήταν αρκετά, αναλογιζόμενοι πως με 400.000 λίρες (7 με 8 αφίσες) μπορούσε κάποιος να αγοράσει το κλασικό Fiat Cinquecento. Το κλίμα στην εταιρεία ήταν καλό, αν και κάποιες φορές γινόταν ανταγωνιστικό. Ένα χρόνο μετά, ύστερα και από προτροπή του Augusto, ο Casaro έγινε ανεξάρτητος και άρχισε τις απευθείας συνεργασίες με παραγωγούς και διανομείς, που αναζητούσαν μία "φρέσκια ματιά" στα παλιομοδίτικα σχέδια της πλειοψηφίας. Έχοντας το παρατσούκλι ‘Renato fa presto’, από την ταχύτητα με την οποία ολοκλήρωνε τις δουλειές που του ανέθεταν, έφτιαξε το δικό του όνομα, συνεργαζόμενος με οποιονδήποτε του το ζητούσε με τις περισσότερες προτάσεις να έρχονται από μικρομεσαίες εταιρείες παραγωγής, που γύριζαν τις λεγόμενες b-movies και ταινίες κοντύτερα στη φιλοσοφία του σημερινού ανεξάρτητου κινηματογράφου.

Once upon a time in Hollywood, Renato Casaro
Aφίσα του Renato Casaro για την περσόνα του Rick Dalton ( Leonardo DiCaprio) στο "Once upon a time in Hollywood", ύστερα από αίτημα του Quentin Tarantino (Πηγή: Renato Casaro Official)

Η αναγνωρισιμότητα τον οδήγησε στο να στήσει τη δικιά του εταιρεία με την ποιότητα της δουλειάς του να μην είναι αυτή που θα ήθελε, εξαιτίας του φόρτου εργασίας. O ίδιος θυμάται πως υπήρχαν φορές που είχε μόνο μία μέρα για να ολοκληρώσει ένα poster. Σταδιακά ξεκίνησε και τις συνεργασίες με τα μεγάλα στούντιο, έχοντας ως αφετηρία την ταινία "Και οι επτά ήταν υπέροχοι", που αποτέλεσε σημείο καμπής στην καριέρα του. 

Αυτός που του έδωσε διεθνή αναγνώριση ήταν ο Dino De Laurentiis, αρχικά με τα σχέδιά του για την ταινία "Η Βίβλος" το 1966 να εμφανίζονται σε γιγαντιαίες πινακίδες στο Sunset Boulevard του Los Angeles για μήνες, και στη συνέχεια με τις αφίσες του σε έργα όπως τα Flash Gordon και Dune. Σημαντικότερη στιγμή της καριέρας του το poster για την ταινία "Κόναν ο Βάρβαρος", που χρησιμοποιήθηκε σε πληθώρα αγορών και είναι αναγνωρίσιμο ακόμη και σήμερα.

Conan the Barbarian, Renato Casaro
"Conan the Barbarian", η διασημότερη αφίσα του Renato Casaro, που δημιουργήθηκε ύστερα από την επίσκεψή του στο χώρο των γυρισμάτων στην Almeria της Ισπανίας, όπου και αγόρασε σπίτι χρόνια αργότερα. Εμπνεύστηκε το στυλ από τις εικόνες του Frank Frazetta  (Πηγή: Renato Casaro Official)

Την εποχή εκείνη το όνομα De Laurentiis ήταν συνώνυμο του μύθου στην Ιταλία, με το εξωπραγματικό σπίτι και τα στούντιό του στην εξοχή, έξω από τη Ρώμη, και το ελικοδρόμιο στην κορυφή του πύργου του. Παρά τον πλούτο, εκείνο που τον ξεχώριζε ήταν η πίστη στους συνεργάτες του, που διατηρήθηκε ακόμη και όταν εγκατέλειψε την Ιταλία για χάρη της Αμερικής, με τους υπεύθυνους φωτισμού, μακιγιάζ και τον σχεδιαστή παραγωγής να παραμένουν τα ίδια πρόσωπα, στοιχείο που ευνόησε και τον Casaro, τον οποίο πολύ συχνά ο Dino καλούσε στο χώρο των γυρισμάτων, πληρώνοντας τη διαμονή του σε ακριβά ξενοδοχεία για να κάνει τα πρώτα σχέδια, πριν μεταβεί στη Ρώμη για να τα ολοκληρώσει . 

Flash Gordon, Renato Casaro
Αφίσα του Renato Casaro της ταινίας Flash Gordon για την ιαπωνική αγορά (Πηγή: Renato Casaro Official)

Στις αρχές της δεκαετίας του '70 ο Renato Casaro δεχόταν προτάσεις από ολόκληρο τον κόσμο, έχοντας γίνει διάσημος στο χώρο χάρη στους πειραματισμούς στο στυλ χρωματισμού και στα εργαλεία που χρησιμοποιούσε. Εμπνεόμενος από τους Ιάπωνες καλλιτέχνες, υιοθέτησε τη χρήση πιστολιού βαφής αέρος, που προσέδιδε φωτο-ρεαλιστική όψη στο αποτέλεσμα, το οποίο και χρησιμοποιούσε με φειδώ για τις λεπτομέρειες, τις σκιές και τους φωτισμούς της εικόνας. 

Nikita, Renato Casaro
Αφίσα του Renato Casaro της ταινίας Nikita για τη γερμανική αγορά. Από τις σπάνιες φορές που χρησιμοποίησε αποκλειστικά πιστόλι βαφής αέρος.

Αυτή η διάθεση καινοτομίας και προσαρμογής στις νέες καταστάσεις τον βοήθησε να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες ανάγκες ενός χώρου, που είχε αλλάξει δραματικά από τη δεκαετία του '50 σε εκείνες του '70 και του '80, με τον ίδιο να διατηρεί τον δημιουργικό έλεγχο σε κάθε δουλειά του, αναλαμβάνοντας τις αφίσες, τις διαφημίσεις των εφημερίδων και οτιδήποτε άλλο σχετιζόταν με την προώθηση του φιλμ.

Συνέπεια όλων αυτών πως εργαζόταν 7 ημέρες την εβδομάδα, ακόμη και 12 ώρες ανά ημέρα, με δυσκολία στο να αρνηθεί τις προτάσεις που του έκαναν, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα το διαζύγιο στον πρώτο του γάμο με την εταιρεία του να έχει γίνει η ζωή και το πάθος του.

Ο Μυστικός Δείπνος στην Πρόσκληση του Renato Casaro από τη συλλογή του Painted Movies
"Ο Μυστικός Δείπνος" στην Πρόσκληση του Renato Casaro από τη συλλογή του "Painted Movies" (Πηγή: Renato Casaro Official)

Χαρακτηριστική είναι η συνεργασία του με τον Sergio Leone για το "Κάποτε στην Αμερική", όταν και ζητήθηκε η συνδρομή του, χωρίς όμως να του δοθεί αρχικά σχετικό υλικό, με εκείνον να απαντά αρνητικά. Μήνες μετά η εταιρεία διανομής του έργου στη Γερμανία, αγορά στην οποία ο Casaro είχε γνωρίσει μεγάλη επιτυχία καλύπτοντας την έλλειψη σε δημιουργούς αφισών της εν λόγω χώρας, ήρθε σε συμφωνία μαζί του, μιας και στο μεσοδιάστημα είχαν κυκλοφορήσει φωτογραφίες και πληροφορίες για την ταινία. Ο ίδιος ετοίμασε μία πολύχρωμη αφίσα για τα σινεμά των μικρών πόλεων και χωριών και μία περισσότερο σκοτεινή και "εκλεπτυσμένη" για το κοινό των μεγαλουπόλεων.

Once upon a Time in America, Renato Casaro
H πολύχρωμη εκδοχή του "Κάποτε στην Αμερική" (Πηγή: Renato Casaro Official)

Ο Leone συνάντησε τον Casaro και λάτρεψε τις προτάσεις του δίνοντάς του συγχαρητήρια. Ο εκπρόσωπος, όμως, του διαφημιστικού τμήματος της Ιταλίας ήταν διστακτικός, λέγοντας πως, αν και του άρεσαν τα χρυσά κεφάλια στην εκδοχή για τις μεγαλουπόλεις, θα έπρεπε να προστεθεί και εκείνο μίας γυναίκας, για να λάβει την αποστομωτική απάντηση του Leone πως "όπου υπάρχουν άντρες που δείχνουν ισχυροί με κομψά κουστούμια μπορείς να συμπεράνεις ότι κάπου εκεί ανάμεσά τους κρύβεται και μία γυναίκα". Ο Casaro χαρακτηρίζει τον Leone ως φιλόξενο, ευγενικό και πάντοτε διαθέσιμο, άνθρωπο που έδινε σημασία στις σχέσεις με τους συνεργάτες του πίσω από τις κάμερες. 

Once upon a time in America, Renato Casaro
H εκδοχή του "Κάποτε στην Αμερική" για τις μεγαλουπόλεις (Πηγή: Renato Casaro Official)

Άξιο αναφοράς είναι και το περιστατικό με την αφίσα της ταινίας του Bertolucci,  "Τσάι στη Σαχάρα", όταν ο ατζέντης του John Malkovich επέμενε, σύμφωνα και με τα συμβόλαια, πως ο πελάτης του δε θα έπρεπε να απεικονιστεί χαμηλότερα ή στα δεξιά της συμπρωταγωνίστριάς του Debra Winger. Για να αποφύγει το αδιέξοδο ο Casaro επέλεξε να ζωγραφίσει τις δύο φιγούρες ακριβώς στο ίδιο σημείο, χωρίς να φαίνονται τα πρόσωπά τους, ώστε να μην υποστεί τις νομικές κυρώσεις με την εικόνα να γίνεται εξώφυλλο ακόμη και στο ομώνυμο βιβλίο.

The Sheltering Sky, Renato Casaro
Αφίσα για το The Sheltering Sky από τον Renato Casaro (Πηγή: Renato Casaro Official)

Στον "Τελευταίο Αυτοκράτορα" ζητήθηκε από τον Bertolucci να μην υπάρξει κάποια πολιτική αναφορά και να αποφευχθεί το έντονο κόκκινο χρώμα του Κομμουνιστικού Κόμματος. Για αυτό και η τελική αφίσα εστιάζει στον μικρό αυτοκράτορα με τον Casaro να νιώθει υπερήφανος που η δημιουργία του χρησιμοποιήθηκε και στην προώθηση της ταινίας στην Κίνα.    

The  Last Emperor, Renato Casaro
Η αφίσα του The Last Emperor από τον Renato Casaro (Πηγή: Renato Casaro Official)

Ο Casaro έγινε επίσης γνωστός για την απεικόνιση των "μπρατσωμένων" κινηματογραφικών ηρώων, ειδικότερα κατά τη δεκαετία του '80, με τον ίδιο να δηλώνει πως ήθελε να τους απεικονίσει λίγο πριν να συμβεί η δράση, χωρίς να εστιάζει στη βία ή να "χαλάει" το στοιχείο της έκπληξης στο θεατή.   

Rambo III, Renato Casaro
 Για την ταινία Rambo III από την ιδιωτική συλλογή του Renato Casaro (Πηγή: Renato Casaro Official)

Έχοντας γνωρίσει επιτυχία στη γερμανική αγορά, μετακόμισε για λίγα χρόνια με την Gabriele, τη δεύτερη σύζυγό του, στο Μόναχο, όπου και ολοκλήρωσε την καριέρα του στις κινηματογραφικές αφίσες με το poster για την ταινία "Asterix και Obelix εναντίον Καίσαρα" του 1999. Βλέποντας την ψηφιακή εποχή των υπολογιστών να πλησιάζει, με την τεχνολογία να τον αφήνει ασυγκίνητο, αποφάσισε να σταματήσει και να στραφεί σε μία πιο προσωπική σειρά έργων τέχνης με το όνομα "Painted Movies". Θέμα τους ταινίες και ηθοποιοί που δεν μπόρεσε να ζωγραφίσει στην πολύχρονη καριέρα του, είτε επειδή ήταν πολύ νέος όταν το έργο κυκλοφόρησε είτε γιατί οι καλλιτέχνες είχαν εγκαταλείψει το επάγγελμα. Χωρίς την πίεση του χρόνου και τους περιορισμούς διανομέων και σκηνοθετών, δίνει νέα πνοή σε αγαπημένες κινηματογραφικές στιγμές, παύοντας να είναι ο ‘Renato fa presto’ του παρελθόντος.

Παράλληλα, ζωγραφίζει πίνακες με πρωταγωνιστές άγρια ζώα της Αφρικής, με τον ίδιο να δηλώνει πως σε αντίθεση με συναδέλφους του, που εξειδικεύονταν είτε στα πρόσωπα είτε στα ζώα, εκείνος τα κατάφερνε το ίδιο καλά και στις δύο κατηγορίες θεμάτων.

Lolita, Renato Casaro
Sue Lyon (Lolita) από τη σειρά Painted Movies του Renato Casaro (Πηγή: Renato Casaro Official)

Σε αντιδιαστολή με τα όσα συμβαίνουν σήμερα, στις εποχές του Casaro δημιουργούνταν ξεχωριστές αφίσες ανά χώρα και περιοχή, που να ταιριάζουν με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε λαού και της εκάστοτε πληθυσμιακής ομάδας, κάτι που στις μέρες μας έχει εξαφανιστεί, συνέπεια τόσο της παγκοσμιοποίησης και της ταχύτητας της διάδοσης της πληροφορίας, όσο και των σύγχρονων οικονομικών παραγόντων. Ο ίδιος αναφέρει με ικανοποίηση πως το έργο του ήταν δημοφιλές σε ολόκληρη την Ιταλία (και όχι μόνο σε μεμονωμένες περιοχές της, όπως συνηθιζόταν) ενώ για τη γερμανική αγορά έφτιαχνε δύο εκδοχές ανά ταινία, μία για τις μεγαλουπόλεις και μία για τις μικρότερες κοινωνίες, όπως και αναφέρθηκε στο παράδειγμα του "Κάποτε στην Αμερική".

Shooting Break, Renato Casaro
Έργο του Renato Casaro, που ανήκει στη συλλογή "Painted Movies", εμπνευσμένο από τη φωτογραφία "Lunch atop a Skyscraper

Το πρόβλημα της εποχής μας, σύμφωνα με τον Casaro, είναι πως πολλές αφίσες καταλήγουν να μοιάζουν πανομοιότυπες, γιατί ξαναχρησιμοποιούν παρόμοιες ιδέες στο σχεδιασμό και τα χρώματα. Ακόμη χειρότερα, τα στούντιο και οι εταιρείες διανομής επιλέγουν τις ίδιες φωτογραφίες σε όλες τις αγορές, χωρίς να εξειδικεύουν ανά περίπτωση. Ο ίδιος δηλώνει απελπισμένος, χαρακτηρίζοντας τις σύγχρονες αφίσες ως βαρετές, χωρίς φαντασία και επαναλαμβανόμενες, μη θέλοντας να ρισκάρουν σε κάτι το διαφορετικό.

Οι πληροφορίες του άρθρου από συνέντευξη του Renato Casaro στο Film on Paper. Επιπρόσθετες πληροφορίες από την Wikipedia.

Οι φωτογραφίες του άρθρου, όπως και του λευκώματος που ακολουθεί, από τον επίσημο ιστότοπο του Renato Casaro.

 

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρoνομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.