Η Ιαπωνία και το Βιβλίο

Πυροτεχνήματα
29.04.2019
Η Ιαπωνία και το Βιβλίο

"Η σπάνια γοητεία της ιαπωνικής ζωής"

Στην είσοδο της έκθεσης στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων αναγράφεται πως "η επιρροή της ιαπωνικής τέχνης στη Δύση είναι η μόνη ίσως επιρροή μίας τέχνης στην ιστορία, που δεν προέρχεται από την αποικιοκρατία ή την κυριαρχία ενός πολιτισμού πάνω σε έναν άλλο, αλλά ανοίγεται για πρώτη φορά ως ισότιμος κοινωνικός, πολιτικός και πολιτιστικός διάλογος". Ρεαλισμός, ρομαντισμός, συμβολισμός και ιμπρεσιονισμός επηρεάζονται από τον πλούτο του εικαστικού και λογοτεχνικού πλούτου της Ιαπωνίας με τον Ιαπωνισμό να συνδιαμορφώνει τα ευρωπαϊκά καλλιτεχνικά δρώμενα του 19ου αιώνα.  

The Lone Fisherman at Kajikazawa
Ο μοναχικός ψαράς στην Kajikazawa του Katsushika Hokusai από το Thirty-six Views of Mount Fuji

  Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της Πρεσβείας της Ιαπωνίας στην Αθήνα, στο πλαίσιο του εορτασμού των 120 χρόνων διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας-Ιαπωνίας που συμπληρώνονται το 2019 και ολοκληρώνεται στις 9 Ιουνίου 2019. Τα έργα προέρχονται από το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης της Κέρκυρας, του μοναδικού ελληνικού μουσείου που είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην τέχνη και τις αρχαιότητες Άπω Ανατολής και Ινδίας.

Η Ιαπωνία και το Βιβλίο
Katsushika Hokusai manga


 Κυριαρχούν οι πρωτότυπες έγχρωμες ξυλογραφίες των μεγάλων εκπροσώπων του Ukiyo-e, του σημαντικότερου ιστορικά καλλιτεχνικού ρεύματος της Ιαπωνίας, με τις εικόνες του μνημειώδους Thirty-six Views of Mount Fuji , που έκανε διάσημο στη Δύση τον Katsushika Hokusai, να δεσπόζουν. Το Ukiyo-e αποδεσμεύει την τέχνη από τα στεγανά της θρησκείας και της αυλής, εκφράζοντας τη ζωή των ανώνυμων καθημερινών ανθρώπων ως στιγμιότυπα "ενός ρέοντος κόσμου". Ξεχωρίζουν, επίσης, εικόνες του Hokusai από το έργο του Hyoku Monogatari - Εκατό Ιστορίες (φαντασμάτων), που αναφέρεται σε ένα δημοφιλές παιχνίδι της περιόδου Έντο (1693-1868), στο οποίο τα άτομα μαζεύονταν σε ένα δωμάτιο λέγοντας ιστορίες φαντασμάτων υπό το φως εκατό κεριών. Στο τέλος κάθε ιστορίας έσβηναν και ένα κερί κάνοντας το χώρο όλο και πιο σκοτεινό, όπου στο απόλυτο σκοτάδι ένα πνεύμα έκανε την εμφάνισή του. Πιστεύεται πως παίχτηκε για πρώτη φορά σε ομάδα Σαμουράι ως δοκιμασία θάρρους. Τα γεμάτα φαντασία σκίτσα και σχέδια του Hokusai δικαιολογούν το χαρακτηρισμό του ως εμπνευστή των ιαπωνικών κόμικς ή manga.  

Sumo σε ιερό
Τελετή πάλης Sumo σε ιερό, Utagawa Kunisada


Τον Hokusai πλαισιώνουν εξέχουσες καλλιτεχνικές μορφές, όπως οι τελευταίοι μεγάλοι της τέχνης του Ukiyo-e Utagawa Hiroshige και Utagawa Kuniyoshi, ο Kitagawa Utamaro με τις "καλλονές" του, ο ιδιαίτερα δημοφιλής Utagawa Kunisada, ο Utagawa Toyokuni με τις απεικονίσεις των ηθοποιών Kabuki, o Kawanabe Kyōsai, που θεωρείται ο τελευταίος βιρτουόζος της παραδοσιακής ιαπωνικής ζωγραφικής.

Λευκάδιος Χερν
Αντίτυπο γαλλικής έκδοσης του βιβλίου "Στην Ιαπωνία των φαντασμάτων" του Λευκάδιου Χερν



 Συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε Δύση και Ανατολή, Ελλάδα και Ιαπωνία, ο ιρλανδοελληνικής καταγωγής Λευκάδιος Χερν, γνωστός παγκόσμια από τα κείμενά του που αφορούσαν την Ιαπωνία, ιδιαίτερα για τις συλλογές του με τους ιαπωνικούς θρύλους, όπως το Καϊντάν: Ιστορίες και μελέτες παράξενων πραγμάτων. Έχοντας ζήσει τα 14 τελευταία χρόνια της ζωής του στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, ο Γιάκουμο Κοϊζούμι, όπως είναι το ιαπωνικό όνομά του («εκεί όπου γεννιούνται τα σύννεφα») θεωρείται ένας από τους κορυφαίους Ιάπωνες συγγραφείς.

Ανθισμένες Αμυγδαλιές, Utagawa Toyokuni
Άποψη των Ανθισμένων Κερασιών στο Λόφο Yoshiwara, Utagawa Toyokuni

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.  

 Μέχρι 9 / 6 / 2019 
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, κτίριο Μεταξουργείου: Λεωνίδου & Μυλλέρου, Πλ. Αυδή, στάση μετρό Μεταξουργείο, τηλ.: 210 5202420
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη 10:00 – 21:00 / Τετάρτη – Σάββατο 10:00 - 19:00 / Κυριακή 10:00 – 16:00
 

Πηγές πληροφοριών: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (επίσημη σελίδα στο facebook), Wikipedia 

Οι φωτογραφίες από το προσωπικό αρχείο του Νίκου Πράσσου

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρανομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.