Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος

Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος
25.04.2019
Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος

Κινηματογραφική ελεγεία

Από τις λίγες φορές που η τραγωδία της τέχνης συνυπάρχει με εκείνη της ζωής. Μία ζοφερή απεικόνιση της σύγχρονης Κίνας μέσα από τις ζωές τεσσάρων μικροαστών και του περίγυρού τους στη διάρκεια μίας ημέρας και ο δημιουργός της Bo Hu, ο οποίος, μετά την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, έβαλε τέλος στη ζωή του, σε ηλικία μόλις 29 ετών. 

Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος
Άνθρωποι πιο μόνοι από ποτέ (Φωτογραφία: Dongchun Films )

Διαδοχικά στιγμιότυπα των κατοίκων μίας κινεζικής αστικής φτωχογειτονιάς, με τις αλυσιδωτές εξελίξεις να περιπλέκουν τις ιστορίες τους, οδηγώντας στην αναζήτηση διεξόδου προς τη "Γη της Επαγγελίας" τους, την κοντινή πόλη Manzhouli, που αγνοεί την ύπαρξή τους και τα βάσανά τους. Η δυστυχία της "διπλανής πόρτας" την οποία προσπερνούμε, άνθρωποι σε αδιέξοδα κοινωνιών που απομονώνουν και απομονώνονται, αστικό περιβάλλον που "πνίγει" μες στη μαυρίλα του τα όνειρα των πρωταγωνιστών. Κοινωνίες "τερατουργήματα" με μεγέθη που κάνουν τα μέλη τους να δείχνουν αμελητέες ποσότητες, κοινωνίες που "φτιάχνουν" τα δικά τους "τέρατα" "χτίζοντας" τους εγωισμούς των αποξενωμένων ανθρώπων, που τους φέρνουν πιο κοντά από ποτέ στη μοναξιά τους.

 Γνωρίζοντας το τραγικό τέλος του σκηνοθέτη, σεναριογράφου και μοντέρ της ταινίας, υποσυνείδητα αυτή μυθοποιείται, ανάγοντας τα όσα διαδραματίζονται σε "κραυγή αγωνίας" του δημιουργού για όλα όσα τον βασάνιζαν και για τα οποία ήθελε να "μιλήσει". 

Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος
(Φωτογραφία: Dongchun Films )

Η αδικία, η βία, οι θύτες, τα θύματα, η εκδίκηση, οι τύψεις, η εξιλέωση. Άνθρωποι που μπροστά στον κίνδυνο εγκλωβίζονται στις κοινωνίες του ατομικισμού και του προσωπικού οφέλους και αγωνίζονται για επιβίωση στρέφοντας το βλέμμα σε έναν ακόμη "ελέφαντα" με την ελπίδα να είναι διαφορετικός από εκείνον που μεγάλωσαν. Ο θάνατος του σκηνοθέτη "προσθέτει", ασυναίσθητα, ένα επιπλέον επίπεδο "ανάγνωσης" με την τραγική αύρα του γεγονότος να "στοιχειώνει" κάθε στιγμή του έργου.
 

Μακρόσυρτα πλάνα με την κάμερα να κινείται πίσω και γύρω από τους ηθοποιούς, αναδεικνύοντας τον αποπνικτικό χώρο που τους περιβάλλει, για να εστιάσει στα πρόσωπα, χωρίς καμία διακοπή, αντιπαραβάλλοντας τον άνθρωπο με το περιβάλλον του. Μεμονωμένες σκηνές διάρκειας αρκετών λεπτών, δημιουργούν κομμάτι - κομμάτι ένα δαιδαλώδες ψηφιδωτό γεγονότων, στιγμών και σχέσεων, που αλληλεπιδρούν με απρόβλεπτο τρόπο. Απαιτητικές ερμηνείες, τόσο λόγω του σεναρίου όσο και των μεγάλης διάρκειας σκηνών, που καθηλώνουν με τη φυσικότητα και το ρεαλισμό τους σε μία δημιουργία που παραπέμπει σε κλασικό ευρωπαϊκό κινηματογράφο. 
 

Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος
Φωτογραφία: Dongchun Films

 Το "επικό" τετράωρο σε στιγμές κουράζει, ο αργός ρυθμός δεν είναι πάντοτε "σύμμαχος" του θεατή, μεμονωμένες σκηνές και στιγμές φαντάζουν ασύνδετες, μέχρι να προχωρήσει η ταινία και να φανεί το πώς αυτές "δένουν" μεταξύ τους. Επιπρόσθετα, ο μύθος της απώλειας ξεπερνά πολλές φορές το ίδιο το έργο, με το τραγικό γεγονός να επηρεάζει τον τρόπο που κρίνουμε, σκεπτόμενοι περισσότερο όλα όσα θα μπορούσε να μας δώσει ο Bo Hu στο μέλλον, παρά εκείνα που έχουμε μπροστά μας στο παρόν. Το σίγουρο είναι πως πρόκειται για ένα σπάνιο σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός ταλαντούχου και ελπιδοφόρου δημιουργού, ντεμπούτο που έμελλε να είναι και το "κύκνειο άσμα" του, με το έργο, ίσως, να αποτελεί τη "δικιά του" Manzhouli, αυτό που τον κράτησε στη ζωή και η ελπίδα για να ξεφύγει από τα δικά του βάσανα ή η ομολογία πως δε θα μπορούσε να το κάνει.

 Το ποια είναι η αλήθεια του δε θα το μάθουμε ποτέ και αυτή η ασάφεια είναι ένα κομμάτι του μύθου της ταινίας, που καταφέρνει να διακριθεί με την αφοπλιστική της ειλικρίνεια μέσα σε έναν κόσμο κινηματογραφικών "ελεφάντων".  

Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος / Da xiang xi di er zuo (2018) / Είδος: Δραματική / Σκηνοθεσία: Bo Hu / Διάρκεια: 234'

Το Trailer της ταινίας.

Για περισσότερες πληροφορίες: Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος 
                  

Νίκος Πράσσος

Νίκος Πράσσος

Μου είπε η σύζυγος "τα γράφεις που τα γράφεις δεν τα ανεβάζεις και σε καμιά ιστοσελίδα;" Όπερ και εγένετο.  Η τέχνη ισορροπεί τον τεχνοκρατισμό της Πληροφορικής, που σπουδάσαμε και διδάσκουμε. Συναίσθημα και ορθολογισμός ακροβατούν σε ένα ταξίδι με κοινό παρανομαστή τη γνώση, επαναπλαισιώνοντας τις υπάρξεις μας μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, μένοντας συνάμα τόσο ίδιος, όπως και οι άνθρωποί του.