Ηλίας Κακανής (Once Upon a Winter): Δεν πρέπει να πέσεις στην παγίδα να γράψεις μουσική με σκοπό να γίνει επιτυχία

alias exo
29.10.2019
Ηλίας Κακανής (Once Upon a Winter): Δεν πρέπει να πέσεις στην παγίδα να γράψεις μουσική με σκοπό να γίνει επιτυχία

Ο Ηλίας Κακανής είναι ένας εμπνευσμένος σύγχρονος μουσικός της γενιάς του. Στα 29 του χρόνια έχει ήδη γράψει τρεις επιτυχημένους δίσκους με post rock μουσική, ενώ το μουσικό του ταξίδι ξεκίνησε από τα παιδικά του κιόλας χρόνια. Όταν πήγαινε στο δημοτικό κατάφερε να πείσει τους γονείς του να ξεκινήσει μαθήματα κιθάρας και στα 14 του χρόνια ηχογράφησε τα πρώτα του μουσικά κομμάτια. “Στο γυμνάσιο είχαμε φτιάξει ένα γκρουπάκι μαζί με φίλους και παίζαμε κυρίως ροκ μουσική. Τότε ήταν που ηχογραφήσαμε και δύο demo”, μας είπε.

Hlias1

Ωστόσο, η εφηβική μουσική μπάντα δεν ευδοκίμησε και ο Ηλίας συνέχισε μόνος του. “Tα πρώτα χρόνια είχα ξεκινήσει μόνος μου. Έγραφα, ηχογραφούσα κι ενορχήστρωνα τα κομμάτια”, μας εξήγησε

Έπειτα, στην προσπάθεια να εμπλουτίσει τη μουσική του, προκειμένου να επιτύχει ένα αρτιότερο αποτέλεσμα, συνεργάστηκε και με άλλους μουσικούς. “Τους δύο πρώτους δίσκους τούς έβγαλα εντελώς μόνος μου και για τον τρίτο συνεργάστηκα και με άλλους μουσικούς. Άλλωστε, έτσι προέκυψε και τον τελευταίο χρόνο η μπάντα”.

Η μουσική που γράφει ο Ηλίας δε συνοδεύεται ως επί το πλείστον από στίχους. “Το instrumental ήταν κυρίως στα ακούσματά μου. Γενικότερα, θεωρώ ότι σε ένα instrumental κομμάτι αφήσεις τον ακροατή πιο ελεύθερο, χωρίς να του δίνεις μία συγκεκριμένη θεματολογία. Για το λόγο αυτό, όταν χρησιμοποιώ φωνητικά, επιλέγω να είναι πιο metal, καθώς χρησιμοποιώ τη φωνή περισσότερο σαν μουσικό όργανο. Δε θέλω να δώσω απλά τον στίχο, αλλά μία διακύμανση στην ενορχήστρωση”.

Ωστόσο, πόσο εύκολο είναι στις μέρες μας να αποκτήσει κοινό ένα τόσο εξειδικευμένο μουσικό είδος, όπως είναι το post rock;
“Γενικά τον τελευταίο καιρό, ως είδος το post rock έχει ανέβει αρκετά. Βλέπω ότι υπάρχουν συνεχώς νέα συγκροτήματα και από την Ελλάδα. Υπάρχει κοινό που στηρίζει αυτές τις προσπάθειες, όμως ακόμη θέλει χρόνο”, μας διευκρίνισε.

Hlias2

Ο Ηλίας, μέχρι σήμερα, έχει βγάλει 3 άλμπουμ. Πόσο εύκολη υπόθεση είναι αυτό στις μέρες μας για έναν νέο

“Εξαρτάται με ποιον τρόπο θέλεις να το δεις”, απαντάει. “Όσον αφορά στη δημιουργία, με τα τεχνολογικά μέσα που διαθέτουμε, είναι πάρα πολύ εύκολο. Χωρίς να έχεις ένα τεράστιο στούντιο, μπορείς να γράψεις κομμάτια στο σαλόνι σου και να τα φτάσεις σε ένα αξιοπρεπές επίπεδο.  Αν μιλάμε, πάλι, για ένα εμπορικό είδος, όπως είναι η pop, η hip-hop και τα λαϊκά, συμφέρει περισσότερο η κυκλοφορία ενός κομματιού το οποίο θα έχει περισσότερα “χτυπήματα” στο Youtube, αλλά θεωρώ ότι σε είδη πιο rock, πιο metal, ακόμη και τώρα όλοι βγάζουν δίσκο”.

Τι φταίει όμως κι αρκετοί ταλαντούχοι νέοι, που πειραματίζονται σε διάφορα μουσικά είδη, δεν έχουν πολλές φορές την αναμενόμενη απήχηση;

Ο Ηλίας μας είπε, “Λίγο από όλα. Όταν μιλάμε για εμπορικότητα είναι αμφίδρομη σχέση καλλιτέχνη-κοινού. Επειδή το έχω βιώσει, σίγουρα μπορεί να υπάρξουν κάποιες απογοητεύσεις και να σε κρατήσουν πίσω. Αν βάλεις την ψυχή σου σε κάτι και δεν πάει καλά μπορείς να πεις ότι θα το παρατήσεις ή θα το σταματήσεις για κάποιο καιρό”.

“Γενικότερα, από τη δική μου οπτική γωνία δε μπήκα ποτέ στη διαδικασία να γράψω μουσική σκεπτόμενος το πώς θα πάει.

Βρισκόμουν στο σαλόνι μου στην Ξάνθη μόνος και ξεκίνησα να γράφω μουσική, γιατί δε μπορούσα να κάνω αλλιώς. Τότε περνούσα μία φάση, που ήμουν πιο κλειστός και εσωστρεφής. Η μουσική ήταν ο τρόπος για να εξωτερικεύσω κάποια πράγματα, τα οποία δε μπορούσα να εκφράσω με άλλο τρόπο”.

“Το ότι πήγα ανέλπιστα καλά ήταν μία μεταβλητή που δεν την είχα υπολογίσει. Στην εποχή μας, δεν είναι άψογα τα πράγματα, δεν είναι όμως και χάλια. Υπάρχει κίνηση, υπάρχει αγοραστικό κοινό”.

ilias6

Για τη συνταγή της επιτυχίας ο Ηλίας πιστεύει πως η ίδια η λέξη «επιτυχία» είναι κάτι σχετικό, “Δεν πρέπει να πέσεις στην παγίδα να γράψεις κάτι με σκοπό να γίνει επιτυχία. Για εμένα επιτυχία ήταν ότι τον πρώτο μου δίσκο τον άκουσαν στο YouTube γύρω στα 160.000 άτομα. Ξαφνικά, από τη μέρα που ήμουν στο σαλόνι μου στην Ξάνθη, την επόμενη βρισκόμουν στο ίδιο σαλόνι και μου έστελναν άτομα από την Αμερική, από Ασία, από Ευρώπη πως άκουσαν τον δίσκο μου και τους άρεσε. Για εμένα αυτό είναι επιτυχία. Τώρα αν μιλάμε για οικονομική επιτυχία συζητάμε για άλλο πράγμα”.

Ο Ηλίας αναγνωρίζει τα λάθη που έχει κάνει όσον αφορά στη μουσική του. “Σε κάθε δίσκο μαθαίνω και κάτι καινούργιο.

Αν με ρωτήσεις τώρα, θα άλλαζα πράγματα ακόμη και στον τελευταίο μου δίσκο, που βγήκε πριν από ένα μήνα. Κάθε φορά μαθαίνω όλο και περισσότερα, οπότε δεν το μετανιώνω. Σκέφτομαι πως αυτό μπορούσα να κάνω τη δεδομένη χρονική περίοδο με τα μέσα που είχα.

Άλλωστε ένας δίσκος δεν τελειώνει ποτέ, απλώς αποφασίζεις ότι θα τον κυκλοφορήσεις, γιατί το να τον τελειοποιήσεις στο 100%, αυτό δε θα γίνει ποτέ. Πάντα θα βρίσκεις κάτι που θα θες να αλλάξεις”.

Hlias8

Προσωπικό όραμα για τη μουσική ο Ηλίας δεν έχει, ωστόσο αυτό που τον ενδιαφέρει περισσότερο είναι η ευτυχία και η υγεία, μιας που αυτά αποτελoύν τη βάση για όλα τα υπόλοιπα, όπως μας εξομολογήθηκε. “Μουσικά, επειδή δεν ξεκίνησα κάτι συγκεκριμένο, δεν έχει μετουσιωθεί και σε κάτι συγκεκριμένο. Κάθε φορά συμβαίνει κάτι, το οποίο με εκπλήσσει κι επειδή μου αρέσει να εκπλήσσομαι, αφήνω τα πράγματα όπως μου έλθουν. Κάπως έτσι συνέβη και με τις συναυλίες, που θα δώσουμε στο εξωτερικό. Στις 16 Νοεμβρίου πρόκειται να παίξουμε στη Γερμανία, στις 19 του ίδιου μήνα στη Ρώμη και περιμένουμε να επιβεβαιωθεί μία ακόμη ημερομηνία για Ζυρίχη. Όταν λοιπόν μου συμβαίνουν τόσο όμορφα πράγματα, δεν έχω κάποιο σταθερό όραμα.”

(Φωτογραφία εξωτερική Δέσποινα Σταματάκη

Φωτογραφίες συγκροτήματος: Diony Stathopoulou

Φωτογραφίες solo: Aphroditi Michail)


 

 

 

 

 

 

Εύα Κακλειδάκη

Εύα Κακλειδάκη

Με λένε Εύα και είμαι καλά, όπως συνηθίζω, να λέω. Σπούδασα Κοινωνιολογία κι έκανα μεταπτυχιακό στις ανθρωπιστικές σπουδές. Αλλά καθώς, όπως λέει και ο ποιητής “Εδώ στου δρόμου τα μισά έφτασε η ώρα να το πω, άλλα είν’ εκείνα που αγαπώ γι’ αλλού γι’ αλλού ξεκίνησα”, κάπως έτσι κι εγώ αποφάσισα να ασχοληθώ με τη δημοσιογραφία. Ο λόγος; Η μαγική τέχνη της συνέντευξής μέσω της οποίας προσπαθώ να ανακαλύψω όχι μόνο τους άλλους, αλλά και τον ίδιο μου τον εαυτό.