Η καθηγήτρια ρομποτικής Διάνα Βουτυράκου είναι ένα “Unique Mind”

δ
29.06.2019
Η καθηγήτρια ρομποτικής Διάνα Βουτυράκου είναι ένα “Unique Mind”

Συμμετοχές σε Παγκόσμιες Ολυμπιάδες Ρομποτικής, πρώτο βραβείο στην Παγκόσμια Έκθεση Νεανικής Καινοτομίας και Τεχνολογίας στη Σαγκάη, πρώτη Ελληνίδα που έγινε δεκτή σε Παγκόσμια Ολυμπιάδα Ρομποτικής ως μέλος κριτικής επιτροπής, ιδρύτρια της ΜΚΟ “Unique Minds”, τελειόφοιτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών, καθηγήτρια εκπαιδευτικής ρομποτικής, είναι μόνο λίγα από όσα έχει καταφέρει μέχρι σήμερα η 23χρονη, Διάνα Βουτυράκου.

διάνα2

Πώς όμως ξεκίνησε την ενασχόληση της με την ρομποτική η Διάνα;  “Η επαφή μου με τη ρομποτική προέκυψε όταν ήμουν 12 ετών. Τότε, έλαβα μέρος, με ακόμη δύο συμμαθητές μου, σε ένα διαγωνισμό ρομποτικής”, μου είπε.

Αντίστοιχες προσλαμβάνουσες η Διάνα δε διέθετε, καθώς και οι δύο της γονείς είναι γιατροί. Όμως και τα παιδικά της παιχνίδια δεν ήταν ρομπότ, αλλά “λέγκο επιτραπέζια και παζλ”, όπως μου εκμυστηρεύτηκε.

Η ρομποτική την τράβηξε από τη πρώτη στιγμή,  καθώς από τη θεωρία πέρασε στην πράξη. “Στο σχολείο όλα τα κάναμε στη θεωρία. Με τη ρομποτική είδα πως είναι να έχεις μία ιδέα και να την υλοποιείς. Μπορεί για παράδειγμα να σκεφτώ να φτιάξω ένα ρομπότ για να ξεσκονίζει το γραφειό μου¨, μου εξήγησε η Διάνα.

Το πρότζεκτ που χάρισε στην ομάδα της  την πρωτιά στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Ρομποτικής στη Σανγκάη αφορά στη μελέτη των τρόπων με τους οποίους τα μέλη μιας κοινότητας μπορούν να εξοικονομούν ενέργεια και να τη μοιράζονται μεταξύ τους. “Το σκεπτικό του πρότζεκτ είναι ότι πρέπει οι άνθρωποι να συνεργαζόμαστε στον τρόπο διαχείρισης ενέργειας. Δηλαδή εάν εγώ στον τρίτο όροφο του σπιτιού μου παράγω ενέργεια περισσότερη από όση καταναλώνω θα μπορώ να τη στείλω στον δεύτερο όροφο της ίδιας πολυκατοικίας, επειδή ξέρουν οι αλγόριθμοί μου ότι εκείνη την ώρα ο δεύτερος όροφος χρειάζεται ενέργεια”, μου ανέλυσε.

Γι’ αυτή την τεχνολογία έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον από την Κίνα. “Μας ζήτησαν να τους στείλουμε τα σχέδιά μας και τους αλγορίθμους που είχαμε τρέξει. Γενικότερα υπάρχει ενδιαφέρον, ωστόσο δεν είναι κάτι που μπορούν 2-3 άτομα να το υλοποιήσουν. Πρέπει ορισμένες εταιρίες να ασχοληθούν με αυτό”.

Αυτή τη στιγμή η νεαρή επιστημόνισσα ασχολείται με την επαυξημένη πραγματικότητα στο πολυτεχνείο του κρατιδίου της Έσσης στη Γερμανία. “Στην επαυξημένη πραγματικότητα παίρνεις την πραγματικότητα όπως είναι γύρω μας και απλά προσθέτεις κάποια γραφικά”, μου διευκρίνισε.

διάνα3

Τα τελευταία χρόνια γίνεται πολύς λόγος για την εικονική πραγματικότητα, αλλά και για την επαυξημένη. Πόσο υπαρκτός όμως είναι ο κίνδυνος να χάσουμε την πραγματικότητα; Σύμφωνα με την Διάνα “δεν “κινδυνεύει” να χάσει την πραγματικότητα κάποιος που ακολουθεί τις εξελίξεις, αλλά όποιος μένει αναλφάβητος τεχνολογικά”.

Ο Αμερικανός συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Ισαάκ Ασίμωφ είχε πει πως “Το πιο θλιβερό στη ζωή αυτή τη στιγμή είναι ότι η επιστήμη συγκεντρώνει γνώση πολύ πιο γρήγορα από ό,τι η κοινωνία αποκτά σοφία”. “Αυτή είναι μία πολύ μεγάλη αλήθεια”, μας τόνισε η Διάνα και πρόσθεσε “Η ερώτηση, εάν η τεχνολογική νοημοσύνη αποτελεί ευκαιρία ή απειλή, δε θα πάψει ποτέ να έχει ουσία, γιατί όσο ο άνθρωπος δε γνωρίζει κάτι, το φοβάται, οπότε κρατάει πίσω όλες τις εξελίξεις. Γενικά, δεν υπάρχει ένα νομικό πλαίσιο, ώστε να ενταχθούν ομαλά όλα αυτά στην καθημερινότητά μας, οπότε δημιουργείται ένας φόβος, ο οποίος μόνο αρνητική επίπτωση μπορεί να έχει στην αξιοποίηση της ρομποτικής και της τεχνητής νοημοσύνης”.

Η Διάνα θαυμάζει τον Τέιλορ Γουίλσον, ο οποίος είναι ο νεότερος επιστήμονας στην Αμερική που έφτιαξε πυρηνική ενέργεια στο γκαράζ του σπιτιού του, μόλις στα 14 του χρόνια. “Μου θυμίζει λίγο τον εαυτό μου”, μας μαρτυρά. “Το πάθος του τον έφερε να πάει κόντρα σε πολλά κοινωνικά στερεότυπα, μιας και κατάφερε να δουλεύει στο πολυτεχνείο της Νεβάδας, χωρίς να έχει σπουδάσει”.

διανα6

Ωστόσο, η νεαρή καθηγήτρια ρομποτικής, πέρα από το επιστημονικό της έργο αποφάσισε να ιδρύσει την Μη Κυβερνητική Οργάνωση “Unique Minds”, προκειμένου να παρέχει ακαδημαϊκό προσανατολισμό σε μαθητές. “Στόχος της “Unique Minds”  είναι να παρέχουμε τη δυνατότητα στους μαθητές να συμμετέχουν στα εργαστήρια των πανεπιστημίων με σκοπό να πάρουν το ερέθισμα, ώστε να αποφασίσουν συνειδητά ποια σχολή τους ταιριάζει”.

Kλείνοντας, η Διάνα δε δίστασε να μοιραστεί μαζί μας και το όραμά της. “Με φοβίζει πάρα πολύ η στασιμότητα, οπότε δε βάζω ένα στόχο, χωρίς να έχω στο μυαλό μου και τον επόμενο. Θα ήθελα λοιπόν να συμβάλω στη βελτιστοποίησή της διαστοματικής ρομποτικής χειρουργικής επέμβασης, προκειμένου η μέθοδος αυτή να γίνει προσβάσιμη σε κάθε πολίτη. α. Οικονομικά (με την εξοικονόμηση πόρων κατά την κατασκευή του ρομπότ) β. Γεωγραφικά (με τη χρήση της επαυξημενης πραγματικότητας). 

 

 

Εύα Κακλειδάκη

Εύα Κακλειδάκη

Με λένε Εύα και είμαι καλά, όπως συνηθίζω, να λέω. Σπούδασα Κοινωνιολογία κι έκανα μεταπτυχιακό στις ανθρωπιστικές σπουδές. Αλλά καθώς, όπως λέει και ο ποιητής “Εδώ στου δρόμου τα μισά έφτασε η ώρα να το πω, άλλα είν’ εκείνα που αγαπώ γι’ αλλού γι’ αλλού ξεκίνησα”, κάπως έτσι κι εγώ αποφάσισα να ασχοληθώ με τη δημοσιογραφία. Ο λόγος; Η μαγική τέχνη της συνέντευξής μέσω της οποίας προσπαθώ να ανακαλύψω όχι μόνο τους άλλους, αλλά και τον ίδιο μου τον εαυτό.