Βίνα Παπαδοπούλου: To παιδικό θέατρο διδάσκει αξίες στα παιδιά

3345
30.07.2021
Βίνα Παπαδοπούλου: To παιδικό θέατρο διδάσκει αξίες στα παιδιά

H Bίνα Παπαδοπούλου είναι Ελληνίδα ηθοποιός.  Αρχικά  ασχολήθηκε με το παιδικό θέατρο στην παιδική σκηνή της  Ξένιας Καλογεροπούλου  και της Νανάς Νικολάου.

Pa
Η ηθοποιός Βίνα Παπαδοπούλου

Συγχρόνως άρχισε να ασχολείται με την  μεταγλώττιση, όπου δραστηριοποιείται για πάνω από 30 χρόνια. Έχει δώσει την φωνή της σε πολλές ταινίες. Μερικές από αυτές είναι: Το Μικρό σπίτι στο λιβάδι, Eυχούληδες , Mικρό μου Πόνυ, σε όλα τα κανάλια της ελληνικής τηλεόρασης. Σε σαπουνόπερες, μεξικάνικες, ταινίες μικρού μήκους, Πάττυ. Ταινίες για σινεμά: Σκυλιά Δαλματίας, Happy Feet, Τα Μυαλά που κουβαλάς, Παν, Cars, Σταχτοπούτα (Νεραϊδονονά) Koko, Βαϊάνα, Παιδικά παραμύθια, Ντοκιμαντερ, Looney Tunes, Γιαγιάκα Disney (Klarabel), Netflix. Επίσης, έχει δώσει τη φωνή της σε πολλές  σειρές για παιδιά, μεταγλωττισμένες για την ΕΡΤ, τα τελευταία χρόνια, αλλά και σε διαφημιστικά σποτ του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης.

Σκηνοθετεί από το 1990 φωνές για μεταγλώττιση. Σε σαπουνόπερες (Πάττυ) σειρές Disney, Penny on M.A.R.S., για την ΕΡΤ, Kitty is not a cat, Mirette, Monkey Up, Wabbit, ταινίες Netflix, Άμαζον κλπ.

Τα τελευταία χρόνια διδάσκει στην δραματική σχολή  Αθηναϊκή Σκηνή σπικάζ και μεταγλώττιση .

Ασχοληθήκατε με το παιδικό θέατρο στην παιδική σκηνή της Ξένιας Καλογεροπούλου και της Νανάς Νικολάου. Πώς βλέπετε το παιδικό θέατρο σήμερα;

Το παιδικό θέατρο σήμερα και πάντα θα έλεγα είναι ένα μέσον ψυχαγωγίας (γιατί μέσα από οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα αφήνει ελεύθερη τη φαντασία του παιδιού), ένα μέσον εκπαίδευσης προβληματισμού και κοινωνικοποίησης επίσης. Το παιδικό θέατρο, μέσω μιας καλής θεατρικής παράστασης, διδάσκει αξίες που τα μικρά παιδιά τις αφομοιώνουν πολύ εύκολα και πολύ ευχάριστα .

Είναι διαφορετική η προσέγγιση ως προς την υποκριτική τέχνη του παιδικού θεάτρου από το θέατρο των ενηλίκων;

Η υποκριτική τέχνη του παιδικού θεάτρου θέλει ειδική τεχνική, γιατί πρέπει να μεγεθύνει τις καταστάσεις και τα γεγονότα ώστε να μπορέσουν τα παιδιά να τα αφομοιώσουν καλύτερα και να εντυπωσιάζονται, παραμένοντας  συγκεντρωμένα  στην παράσταση και μόνο. 

456
Πινόκιο Bίνα Παπαδοπούλου με Τζεπέτο τον Γιάννη Θωμά

Τι ήταν αυτό που αποκομίσατε από την ενασχόλησή σας με το παιδικό θέατρο; 

Αυτό που αποκόμισα είναι η αγάπη, η καθαρότητα των παιδιών και η αμεσότητα που έχει το παιδικό κοινό και ο ηθοποιός. Τα παιδιά συμμετέχουν ενεργά σε μία παιδική παράσταση, φωνάζουν, γελούν, απαντούν σε ερωτήσεις των ηθοποιών και κάνουν ενδιαφέρουσα και ξεχωριστή κάθε παράσταση .

Περισσότερο από 30 χρόνια ασχολείστε με τις μεταγλωττίσεις. Ποιες δυσκολίες χαρακτηρίζουν τη μεταγλώττιση;

Η μεταγλώττιση είναι ένα πάντρεμα υποκριτικής και τεχνικής πολύ ενδιαφέρον, αλλά συνάμα και πολύ δύσκολο. Θέλει καλή ορθοφωνία, εγρήγορση και αντανακλαστικά, συγκέντρωση και φυσικά υποκριτική. Στη μεταγλώττιση είτε έχουμε ένα καρτούν, είτε ηθοποιούς (live action) πρέπει να παίζουμε όπως στο θέατρο. Να  εκφράζουμε τα συναισθήματά μας ακόμα και την κίνηση μέσω της φωνής και μόνο, γιατί δεν φαινόμαστε …. ακουγόμαστε.  Επιπλέον, πρέπει να κρατάμε μία σταθερή φωνή στον ρόλο, να στεκόμαστε σωστά μπροστά στο μικρόφωνο να διαβάζουμε το κείμενο και να βλέπουμε συγχρόνως την εικόνα στο μόνιτορ. Με τα χρόνια και την εμπειρία σιγά-σιγά μπορείς να ξεπεράσεις τις όποιες δυσκολίες .

3466
Βίνα Παπαδοπούλου με  Αλεπούδοβιτς Πονήρωφ τον Κώστα Μπάση και Ψιψίνο Γατόπουλο τον Νικήτα Αστρινάκη


Εκτός από μεταγλώττιση, που διδάσκετε στην Ανώτερη Δραματική Σχολή της Αθηναϊκής Σκηνής Κάλβου - Καλαμπόκη, διδάσκετε και σπικάζ. Τι απαιτείται για να κάνει ένας ηθοποιός σπικάζ;

Στο σπικάζ είναι λίγο διαφορετικά. Πιο εύκολα θα έλεγα. Απαιτείται και εδώ σωστή άρθρωση και καθαρότητα λόγου, ποιότητα φωνής, ταχύτητα και υποκριτική, όπου χρειάζεται. Για το ραδιόφωνο δεν χρειάζεται να βλέπουμε εικόνα. Επομένως η μεταγλώττιση εκεί δεν είναι απαραίτητο στοιχείο. Στην τηλεόραση όμως, όπου απαιτείται, είναι απαραίτητη.


Πόσο σημαντική είναι η διδασκαλία τόσο του σπικάζ όσο και της μεταγλώττισης σε μια δραματική σχολή; Στην Ελλάδα είναι επαρκής η διδασκαλία τους; 

Είναι απαραίτητο μάθημα που πρέπει να γίνεται σε όλες τις σχολές. Δυστυχώς, ελάχιστες σχολές κάνουν υποχρεωτικό αυτό το μάθημα και επομένως δεν είναι επαρκής η διδασκαλία του στην Ελλάδα. Μετά την αποφοίτησή τους οι σπουδαστές, που δεν  έχουν  διδαχθεί  το μάθημα της μεταγλώττισης, θα αντιμετωπίσουν πάρα πολλές δυσκολίες, όταν θα κληθούν να δουλέψουν σε κάποιο στούντιο μαζί με έμπειρους ηθοποιούς . 

Στην εποχή του κορωνοϊού η τηλεργασία κέρδισε έδαφος. Μπορεί η υποκριτική τέχνη να διδαχθεί από απόσταση;

Είναι πολύ δύσκολο να διδαχθεί η υποκριτική τέχνη από απόσταση, γιατί μαθητές και καθηγητές βρίσκονται αντιμέτωποι με πολλά τεχνικά προβλήματα. Φυσικά, αν υπάρχουν τα απαραίτητα τεχνικά μέσα μπορεί να γίνει .

Εσείς διδάξατε από απόσταση;

Το δικό μου το μάθημα είναι πιο πρακτικό και δεν διδάσκεται σωστά από απόσταση. Θέλει τεχνικά μέσα, όπως κάμερες, κονσόλα και ηχοληψία.  Επομένως δεν έκανα μαθήματα εν μέσω κορωνοιού και δεν έχω κάποια εμπειρία πάνω σε αυτό .

Ως δασκάλα υποκριτικής, ποιες συμβουλές θα δίνατε σε ένα παιδί που σκέφτεται να ξεκινήσει να σπουδάσει υποκριτική;

Η συμβουλή μου ως δασκάλα είναι ότι για να ακολουθήσεις αυτό το επάγγελμα χρειάζεται ταλέντο, που είναι θείο δώρο. Αν δεν το έχεις, πρέπει να δουλέψεις σκληρά, να προσπαθείς να βελτιώνεσαι συνέχεια και στον λόγο και στην έκφραση και στην κίνησή σου, να διαβάζεις και συνεχώς να εξελίσσεσαι. Θέλει πολλή αγάπη γι’ αυτό που πας να ακολουθήσεις και να είσαι διατεθειμένος να κάνεις πολλές θυσίες του τύπου παραβλέπω αρκετά τα προσωπικά μου και αφιερώνομαι στα επαγγελματικά μου.


Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται όλο και πιο συχνά νέοι να επιθυμούν να ασχοληθούν με την υποκριτική τέχνη, ακολουθώντας τα λαμπερά πρότυπα που προβάλλονται, με αποτέλεσμα εκατοντάδες παιδιά να επενδύουν χρόνο και χρήμα σε κάτι, ανεξαρτήτως ταλέντου. Πώς θα σχολιάζατε εσείς το φαινόμενο αυτό;

7789
Η Βίνα Παπαδοπούλου στο θεατρικό της Δευτέρας στην ΕΡΤ 

Το φαινόμενο αυτό της εποχής είναι καταστροφικό και αποπροσανατολίζει τα παιδιά. Μόνο με την εκπαίδευση και την προσπάθεια μπορούμε να πετύχουμε κάτι. Όλα τα άλλα είναι εφήμερα και οδηγούν σε λάθος μονοπάτια. Όταν θα έρθει η στιγμή που θα το συνειδητοποιήσουν ίσως να είναι πολύ αργά.

Ποια είναι τα επαγγελματικά σας σχέδια για το μέλλον;

Συνεχίζω να κάνω αυτό που αγαπώ, δηλαδή να δίνω τη φωνή μου και να δουλεύω ως σκηνοθέτης στον χώρο της μεταγλώττισης, να διδάσκω και να κάνω σεμινάρια πάνω σε αυτό, όπως και εκφωνήσεις για διαφημίσεις σε τηλεόραση και ραδιόφωνο. 
 

Εύα Κακλειδάκη

Εύα Κακλειδάκη

Με λένε Εύα και είμαι καλά, όπως συνηθίζω, να λέω. Σπούδασα Κοινωνιολογία κι έκανα μεταπτυχιακό στις ανθρωπιστικές σπουδές. Αλλά καθώς, όπως λέει και ο ποιητής “Εδώ στου δρόμου τα μισά έφτασε η ώρα να το πω, άλλα είν’ εκείνα που αγαπώ γι’ αλλού γι’ αλλού ξεκίνησα”, κάπως έτσι κι εγώ αποφάσισα να ασχοληθώ με τη δημοσιογραφία. Ο λόγος; Η μαγική τέχνη της συνέντευξής μέσω της οποίας προσπαθώ να ανακαλύψω όχι μόνο τους άλλους, αλλά και τον ίδιο μου τον εαυτό.