Το διασημότερο μουσείο κέρινων ομοιωμάτων του κόσμου
To μουσείο των κέρινων ομοιωμάτων Madame Tussauds είναι ένα από τα σημαντικότερα αξιοθέατα του Λονδίνου με εκθέματα από τον χώρο του θεάματος, της πολιτικής και του αθλητισμού. Ιδρύθηκε ως μόνιμη έκθεση από την Marie Tussaud (Μαρί Τισό) στην Baker Street το 1835 με κεντρικό θέαμα το Δωμάτιο του Τρόμου (Chamber of Horrors), που παρουσίαζε τα θύματα της Γαλλικής Επανάστασης, διάσημες προσωπικότητες με γνωστούς δολοφόνους και εγκληματίες της εποχής.
Η Marie Tussaud ( 1/12/1761 - 16/4/1850) γεννήθηκε ως Marie Grosholtz στο Στρασβούργο της Γαλλίας. Ο πατέρας της, Joseph Grosholtz, σκοτώθηκε στον Επταετή Πόλεμο δύο μήνες πριν τη γέννησή της και η μητέρα της Anne-Marie Walder την πήρε μαζί της στη Βέρνη της Ελβετίας σε ηλικία μόλις έξι ετών. Στην νέα τους πόλη η Walder βρήκε δουλειά ως οικιακή βοηθός στο σπίτι του γιατρού Philippe Curtius με εξειδίκευση στα κέρινα μοντέλα με ανατομικές λεπτομέρειες. Ο Curtius δίδαξε στην Marie την τέχνη του από την παιδική της ηλικία, προχωρώντας από τα κέρινα ανατομικά μοντέλα και στα πορτρέτα.
Μετακόμισε στο Παρίσι το 1765 για να εξελίξει την τεχνική του και να παρουσιάσει τα έργα του με το ομοίωμα της Madame du Barry, τελευταίας ερωμένης του τότε βασιλιά της Γαλλίας Louis XV να είναι το παλαιότερο που έχει διασωθεί ως τις μέρες μας. Η Marie με τη μητέρα της τον ακολούθησαν στο Παρίσι μετά από ένα έτος και τον βοήθησαν στις διαδοχικές εκθέσεις των κέρινων δημιουργιών του στα επόμενα χρόνια με αποκορύφωμα "Το Άντρο των Μεγάλων Κλεφτών" (Caverne des Grands Voleurs - Cavern of the Grand Thieves), που αποτέλεσε τον "πρόδρομο" του Δωματίου του Τρόμου της Tussaud.
Η Tussaud ακολούθησε τα χνάρια του μέντορά της δημιουργώντας το πρώτο της κέρινο ομοίωμα, τον Βολταίρο, το 1777. Σε ηλικία 17 ετών ξεκίνησε να δουλεύει ως εκπαιδεύτρια καλών τεχνών της Madame Elizabeth, αδερφής του βασιλιά Louis XVI της Γαλλίας στο Ανάκτορο των Βερσαλλιών, θέση που παραλίγο να της στοιχίσει τη ζωή, όταν και φυλακίστηκε για τρεις μήνες κατά τη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης, με την εκτέλεσή της να αποσοβείται από την παρέμβαση του Γάλλου ηθοποιού και επαναστάτη Collot d'Herbois.
Μετά τον θάνατο του Curtius το 1794 η συλλογή των κέρινων ομοιωμάτων κληρονομήθηκε από την Marie. Για τα επόμενα 33 χρόνια ταξίδεψε στην Ευρώπη και κυρίως στη Μεγάλη Βρετανία παρουσιάζοντάς τη μαζί με τις δικές της προσθήκες. Παντρεύτηκε τον Francois Tussaud το 1795, αντικαθιστώντας το Grosholtz με το επίθετό του και μετονομάζοντας την έκθεσή της σε Madame Tussaud's με την απόστροφο να καταργείται στα μετέπειτα χρόνια. Απέκτησαν τρία παιδιά, μία κόρη που πέθανε αμέσως μετά τη γέννα και δύο γιους, τον Joseph και τον François.
Με τη Συνθήκη της Αμιένης η Tussaud μετέβη στο Λονδίνο με τον 4 ετών γιο της Joseph το 1802, για να παρουσιάσει τη συλλογή της. Η έναρξη των Ναπολεόντειων Πολέμων το 1803 την "εγκλώβισε" στα Βρετανικά νησιά με τον άλλο της γιο François να επανενώνεται μαζί τους το 1822 και τον σύζυγο να παραμένει στη Γαλλία με το ζεύγος Tussaud να μην καταφέρνει να ξαναβρεθεί από κοντά.
Το 1835, ύστερα από 33 χρόνια περιοδειών, ίδρυσε την πρώτη μόνιμη έκθεση στην Baker Street, περιοχή στην οποία παρέμεινε μέχρι και το 1883, όταν και χτίστηκε το γνώριμο κτίριο του Marylebone Road, όπου και στεγάζεται μέχρι και σήμερα. Το 1838 η Marie έγραψε τα απομνημονεύματά της ενώ το 1842 έφτιαξε το αυτοπορτρέτο της, το οποίο και κοσμεί την είσοδο του μουσείου, με κάποιες από τις δημιουργίες της να διατηρούνται ως και σήμερα. Έφυγε από τη ζωή στον ύπνο της σε ηλικία 88 ετών.
Η επιχείρησή της συνεχίστηκε από τα παιδιά και τα εγγόνια της για να περάσει στα χέρια εταιρειών - κολοσσών από το 1889 μέχρι και τις μέρες μας, που ίδρυσαν παραρτήματα σε ολόκληρο τον κόσμο (το πρώτο στο Άμστερνταμ το 1972 και τα υπόλοιπα στην Κωνσταντινούπολη, το Πεκίνο, την Μπανγκόκ, το Βερολίνο, το Μπλάκπουλ, το Σίδνεϋ, το Χονγκ Κονγκ, το Λας Βέγκας, το Σαν Φρανσίσκο, τη Σανγκάη, την Ουάσινγκτον, τη Νέα Υόρκη, το Ορλάντο, το Χόλιγουντ, τη Σιγκαπούρη, τη Βιέννη, το Νέο Δελχί και την Πράγα, που είναι και το πιο πρόσφατο (2019)).
Η πυρκαγιά του 1925 και οι βομβαρδισμοί των Γερμανών το 1941 κατέστρεψαν τις περισσότερες από τις 400 αυθεντικές φιγούρες της Tussaud. Το 1993 εγκαινιάστηκε το τρενάκι "The Spirit of London", το οποίο οδηγεί τους θεατές από το ένα μέρος το μουσείου στο άλλο μέσα από μία φαντασμαγορική περιήγηση στην ιστορία της πόλης του Λονδίνου. Το Chamber of Horrors ανακαινίστηκε το 1996 αναπαριστώντας δολοφόνους, εγκληματίες με τα σύνεργα των βασανισμών και του θανάτου σε μία έκθεση που δεν θεωρούταν κατάλληλη για τα μικρά παιδιά και τις εγκύους, πριν να κλείσει οριστικά στις 11/4/2016 και να αντικατασταθεί από το "Τhe Sherlock Holmes Experience", το οποίο και απαιτεί ξεχωριστό εισιτήριο για να το επισκεφτείτε.
(Τα όσα ακολουθούν από την επίσκεψή μας τον Ιανουάριο του 2020. Για τα μέτρα προστασίας που έχουν ληφθεί εξαιτίας του COVID-19 μπορείτε να ενημερωθείτε από τις επίσημες ανακοινώσεις του μουσείου.)
Κλείσαμε τα εισιτήριά μας διαδικτυακά και βρεθήκαμε στην είσοδο νωρίς το πρωί για να αποφύγουμε την πολυκοσμία. Περιμέναμε περίπου μισή ώρα στην ουρά αναμονής, πριν να φτάσουμε στο ασανσέρ και να ανεβούμε στα εκθέματα.
Στο ξεκίνημα συναντήσαμε διάσημους ηθοποιούς του Hollywood και του Bollywood του σήμερα, πριν να περάσουμε σε δωμάτια από τις ταινίες Alien (σχετικά μικρά σε μέγεθος και όχι ιδιαίτερα τρομακτικά) για να φτάσουμε στους ήρωες ταινιών δράσης με "ανάμικτες δόσεις" από κλασικούς ηθοποιούς και χαρακτήρες και να συναντήσουμε στη συνέχεια ένα συνδυασμό από διάσημους αθλητές, πολιτικούς και τραγουδιστές με τη βασιλική οικογένεια να έχει την τιμητική της.
Προσπερνώντας το Sherlock Holmes Experience βρεθήκαμε στο εντυπωσιακό τρενάκι για να συνεχίσουμε στους X-Men, τους Εκδικητές (Avengers) με την 4D προβολή στον θόλο του μουσείου και να καταλήξουμε στον Πόλεμο των Άστρων (Star Wars) και την έξοδο με τον αλησμόνητο Robin Williams.Στη διαδρομή μας συναντήσαμε σύντομες αναφορές για το πώς κατασκευάζονται τα κέρινα ομοιώματα.
Πώς δημιουργήθηκαν τα κέρινα ομοιώματα του Star Wars στο Madame Tussauds του Λονδίνου
Η εμπειρία ήταν πιο σύντομη από αυτό που περιμέναμε, η δυνατότητα φωτογράφησης όσο περνούσε η ώρα όλο και πιο δύσκολη, εξαιτίας του συνωστισμού, με τον χρόνο να χάνεται στην αναμονή της "απελευθέρωσης" του αγαπημένου χαρακτήρα από την κοσμοσυρροή. Selfie και κλικ σε ένα συνδυασμό ανθρώπινης ματαιοδοξίας και παρεΐστικου-διαδικτυακού χαβαλέ με την τελική εντύπωση να είναι πως το μουσείο απευθύνεται περισσότερο στα λεγόμενα "μικρά και μεγάλα παιδιά". Έχοντας πάντως δει το Madame Tussauds του Λονδίνου δεν νιώθουμε πως υπάρχει λόγος για να επισκεφτούμε κάποιο από τα υπόλοιπα.
Η διαδικασία δημιουργίας ενός κέρινου ομοιώματος (Lady Gaga)
Πηγές Πληροφοριών: Wikipedia, Madame Tussaud Official
Οι φωτογραφίες του άρθρου και του λευκώματος από το προσωπικό αρχείο του Νίκου Πράσσου (Ιανουάριος 2020)